Onderzoek naar woon-werkverkeer industrieterrein Haasrode Oplossing zou extra treinstation zijn?

Stefan Van de Weyer
3 jaar geleden
door Stefan Van de Weyer

Uit een onderzoek naar het woon-werkverkeer naar het researchpark in Haasrode en terug wordt duidelijk dat 87% dat met de wagen doet. Ergens onbegrijpelijk gezien zestig procent van het traject aan een gemiddelde snelheid van amper 27 kilometer per uur werd afgelegd. Een mogelijke oplossing zou een extra treinstation in Haasrode zijn, de helft van de werknemers zou dan met de trein komen of het alleszins sterk overwegen. Ondanks aandringen van tal van politici is dat project zeker nog niet voor (over)morgen.

De bereikbaarheid van het bedrijventerrein van Haasrode en de Ambachtenzone blijft een grote doorn in het oog. Er in de file staan is stilaan een slechte maar noodzakelijke gewoonte geworden. Daarbij zijn de fietsverbindingen er naartoe niet ideaal, al wordt daar wel aan gewerkt. Een bijkomend treinstation aan het researchpark zou de verkeersdrukte kunnen verlichten maar op dit is het nog wachten (op Godot?).

Via een app werden de verplaatsingen van vierhonderd personen in beeld gebracht. Uit hun ongeveer tienduizend bewegingen blijkt bijna negentig procent zich vaak met de wagen verplaats, hoewel de fiets vaak een sneller alternatief is. Om zowel werknemers als werkgevers te sensibiliseren en actie te laten ondernemen, wordt in 2017 een bedrijventerreinvereniging opgericht.”

Opvallend is dat zevenentachtig procent kiest voor de wagen terwijl zestig procent aan een gemiddelde van 27 km/uur naar huis of naar het werk rijdt over een afstand van gemiddeld tien kilometer. Uit het onderzoek blijkt ook dat twee op vijf van de werknemers op het researchpark binnen een straal van tien kilometer woont en zevenenvijftig procent binnen een straal van vijftien kilometer. Zij zouden dus beter af zijn met de (elektrische) fiets voor hun woon/werkverkeer. Liefst zevenentwintig procent zou met de fiets sneller op het werk zijn dan met de wagen. Vooral tijdens de spitsuren, want op die momenten zou zelfs tot ruim negentig procent sneller zijn met de fiets dan met de wagen. De tijdswinst loopt op tot een kwartier.

Uit een onderzoek blijkt dat de helft van de tienduizend werknemers op het bedrijventerrein bereid is om over te stappen op een meer duurzaam transportmiddel. Eén op drie werknemers is ook geïnteresseerd in een derdebetalers-systeem voor abonnementen van De Lijn. Momenteel loopt er een onderzoek naar de haalbaarheid van een bijkomend treinstation in Haasrode.

Over de auteur

Stefan Van de Weyer

Stefan Van de Weyer