Nieuwe foodtrends op Leuvens Food Fashion Festival

Kirsten Bosmans
3 weken geleden
door Kirsten Bosmans

Wat is de rol van sociale media in de manier waarop voedsel wordt geproduceerd en bereid? Hoe bepalen nieuwe voedseltrends zoals veganisme onze voedingsgewoonten? Dit zijn enkele vragen achter de nieuwe eettrends die deze zaterdag, 29 juni van 12 tot 18 uur, tot leven komen tijdens het Food Fashion Festival op het Ladeuzeplein in Leuven.

Het Leuvense Food Fashion Festival is het eerste van een reeks gratis culinaire evenementen in heel Europa, georganiseerd door het toonaangevende voedselinnovatie-initiatief EIT Food van de Europese Unie, in samenwerking met Azti Tecnalia en de European Food Information Council. Het evenement zal de belangrijkste trends op het gebied van voeding in de kijker zetten door middel van activiteiten, spelletjes en tentoonstellingen. Voedingstrends geven de ontwikkeling van de voorkeur van de consument voor voedsel-gerelateerde gewoonten weer. Deze voorkeuren hebben een belangrijk effect op het voedselecosysteem – van boer tot bord – en het festival is een unieke kans voor de burgers om te ontdekken wat de impact van voedseltrends is op onze samenleving.

Zoals de naam van het festival al doet vermoeden, is het hoofdevenement opgezet rond een modeshow – een metaforische keuze om het publiek uit te dagen om eten te observeren onder nieuwe lenzen. Een catwalk met modellen die kleding laten zien die geïnspireerd is op voedseltrends. Dr. Martine van Veelen, Directeur EIT Food CLC West, vertelt: “Wij geloven dat het belangrijk is voor burgers om zich bewust te zijn van de veranderingen in voedingsgewoonten en -technologieën. Het Food Fashion Festival is de gelegenheid om niet alleen heerlijk eten te proeven, maar ook om te ontdekken hoe onze levensstijl van invloed is op de productie en consumptie van voedsel.”

Het Ladeuzeplein zal omringd zijn door food trucks die innovatieve voedselcombinaties aanbieden, zoals de veganistische Mexicaanse keuken. Startups presenteren spannende nieuwe technologieën zoals 3D-voedselprinting en bezoekers worden uitgenodigd om een Virtual Reality reis naar IJsland te maken om er een bezoek te brengen aan een duurzame tomatenproductiesite.

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans