Nieuw circulatieplan gaat laatste invoeringsfase in

Circulatieplan
Kirsten Bosmans
10 maanden geleden
390 Views
door Kirsten Bosmans

Op 28 augustus startte het nieuwe verkeerscirculatieplan in de Leuvense binnenstad met de aanpassing van de twee (centrale) paarse zones: de voetgangerszone en de au¬toluwe zone. Om iedereen te laten wennen aan de nieuwe situatie, werd beslist de rest van de binnenstad geleidelijk aan in te voeren. Op maandag 5 december is het blauwe stadsdeel als laatste aan de beurt.

In het blauwe stadsdeel volgen bezoekers met de wagen een lus langs de Jean-Baptiste Van Monsstraat, de Jan-Pieter Minckelersstraat en een stuk van de Vaartstraat naar de Havenkant. Van daar kunnen ze langs de Wolvengang en het Engels Plein of langs de Zoutstraat terug naar de ring.

Bondgenotenlaan

Een opvallende verandering vanaf 5 december is het eenrichtingsautoverkeer in de Bondgenotenlaan naar het Rector De Somerplein. De staduitwaartse rijstrook, naar het station toe, wordt een busbaan waar auto’s niet op mogen rijden, stilstaan of parkeren. Fietsers en taxi’s mogen wel over de busbaan.

Autoverkeer dat van de Bondgenotenlaan terug naar de ring wilt, neemt vanaf 5 december de Vital Decosterstraat of de Louis Melsensstraat naar de Jean-Baptiste Van Monsstraat of de Jan-Pieter Minckelersstraat. Voorlopig kan je ook nog via de Justus Lipsiusstraat de Bondgenotenlaan verlaten.

De Bongenotenlaan stadinwaarts rijden kan vanaf 5 december enkel nog via het Martelarenplein. Het Justus Lipsiusplein wordt voorjaar 2017 heringericht. Tot de heraanleg kan je nog via de Koning Leopold I-straat de Bondgenotenlaan inrijden. Vanaf de Bondgenotenlaan kan je de Justus Lipsiusstraat niet meer inrijden.

Leveranciers van handelaars mogen in de Bondgenotenlaan enkel stadinwaarts laden en lossen. De momenten hiervoor zijn beperkt. Het kan nog tussen het Martelarenplein en de Vital Decosterstraat van 9.00 tot 15.00 en van 18.00 tot 7.00 uur. In het voetgangersgebied, tussen de Vital Decosterstraat en het Rector De Somerplein, kan het enkel nog van 6 tot 11 uur en van 18.30 tot 20.30 uur.

Nieuwe eenrichtingsstraten

De volgende straten krijgen eenrichtingsverkeer:

  • de Louis Melsensstraat vanaf de Bondgenotenlaan naar de Lepelstraat;
  • de Vital Decosterstraat vanaf de Vaartstraat naar de Rijschoolstraat toe;
  • de Kardinaalstraat tussen de Vaartstraat en de Sint-Maartenstraat en van de Sint-Maartenstraat naar de Jan-Pieter Minckelersstraat;
  • de Sint-Maartenstraat vanaf het kruispunt met de Lombaardenstraat naar de Kardinaalstraat;
  • de Bondgenotenlaan.

De rijrichting wordt daarbij soms aangepast.

Parkeren

In het blauwe stadsdeel zijn verschillende parkings. Parking Minckelers, parking Diestsestraat en parking Tweewaters sluiten aan op de verkeerslus. Dicht bij de Bondgenotenlaan kan je parkeren in parking Kinepolis of parking Center. In parking Vaartkom, parking De Bond en parking Station P1 kan je gebruik maken van de P+Bus parkeerformule. Daarmee rijd je op vertoon van het parkeerticket gratis met de bus naar het centrum en terug.

In de buurt van de Bondgenotenlaan vind je ook verschillende shop-and-go-plaatsen: telkens vier in de Lepelstraat, de Louis Melsensstraat en de Vital Decosterstraat. De Justus

Lipsiusstraat en de Koning Leopold I-straat kregen er elk twee.

Parkeerverbod

Het merendeel van de straatinfrastructuur is al aangepast. Om alles finaal af te wer­ken, geldt op de dag van de invoering zelf (5 december) een parkeerverbod op de volgende plaatsen:

  • Kardinaalstraat zijde oneven nummers;
  • Sint-Maartensstraat (tussen Lombaardenstraat en Kardinaalstraat) zijde oneven nummers;
  • Vital Decosterstraat (tussen de Patattenmarkt en de Rijschoolstraat).

Busverkeer

Vanaf 5 december rijden bussen in de meeste straten van de binnenstad max. 20 km/u in plaats van 30 km/u.

Toekomst

Na de realisatie van de nieuwe bruggen in de Vaartkom, vermoedelijk in 2018, komt er een knip aan de Burchtstraat. Tot dan blijft het blauwe stadsdeel met de auto bereikbaar langs de Burchtstraat en dus het gele stadsdeel.

 

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans

1 Comment

Commentaar