N-VA wil lagere parkeertarieven in Leuven

Kirsten Bosmans
4 jaar geleden
door Kirsten Bosmans

Naar aanleiding van het nieuwe circulatieplan dat een aantal bovengrondse parkeerplaatsen doet verdwijnen, wijst N-VA Leuven erop dat parkeren in Leuven centrum heel duur is en dat grote gratis randparkings vooralsnog ontbreken. Veel bezoekers laten Leuven dan ook links liggen en kiezen voor een andere locatie of winkelstad. N-VA Leuven vraagt de stad om te onderzoeken hoe de parkeertarieven in Leuven kunnen worden verlaagd.

Uit een eerste analyse blijkt dat zowel bovengronds als ondergronds parkeren in Leuven duurder is dan in vergelijkbare steden zoals Mechelen en Hasselt. Voor bovengronds parkeren betaal je hier 2 euro per uur terwijl dat in Mechelen 1,7 euro is en in Hasselt 1 euro per uur. Samen met Gent en Oostende is Leuven de duurste stad qua bovengronds parkeren. Ook de prijzen voor de ondergrondse parkeergarages swingen de pan uit. Je betaalt bijna overal minimum 2 euro per uur parkeren.

Randparkings laten op zich wachten

Gemeenteraadslid Katelijne Dedeurwaerder (N-VA) stelt zich vragen bij het parkeerbeleid van de stad. “Een aantal parkings wordt nu al als randparkings bestempeld maar dat zien we niet aan de prijzen. Er zijn ook nog geen frequente busverbindingen naar het centrum. Gratis parkeren aan de rand van de stad is hier nauwelijks aan de orde. Ook de nieuwe randparking Teken aan UZ Gasthuisberg is voorlopig enkel in het weekend beschikbaar en is niet gratis.”

Werk aan de winkel

De Leuvense handel voelt dit maar al te goed. Mensen kiezen voor het Gouden Kruispunt omdat parkeren daar gratis is of een stuk goedkoper. Of ze winkelen in de grote winkels langs de Tiensesteenweg of gaan naar Mechelen of Hasselt.  Dit winkelen op verplaatsing is slecht voor de handel maar ook voor het milieu. Naburige steden zoals Tienen denken er inmiddels aan hun parkeertarieven te verlagen.

Het nieuwe circulatieplan

N-VA Leuven vraagt op de volgende gemeenteraad dat het college een vergelijkende analyse maakt met de buursteden en een parkeerplan met concurrentiële tarieven opstelt. Zeger Debyser (fractievoorzitter N-VA Leuven): “Het nieuwe circulatieplan schrapt bovengrondse parkeerplaatsen. Het concurrentiële voordeel voor de ondergrondse parkeergarages zou tot een prijsdaling moeten kunnen leiden als flankerende maatregel van het circulatieplan.” Volgens Katelijne Dedeurwaerder kan een gesprek met de eigenaars van de privéparkings in Leuven alvast tot positieve resultaten leiden.

 

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans