N-VA: “Studentenbuspas enkel voor lijnen buiten centrum”

Kirsten Bosmans
2 jaar geleden
979 Views
door Kirsten Bosmans

Met een studentenbuspas van 20 of 25 euro kunnen de studenten hoger onderwijs in Leuven onbeperkt de bus gebruiken. Om dit mogelijk te maken betalen de Leuvenaars jaarlijks minstens 200.000 euro. “Studenten nemen hierdoor echter steeds vaker de bus wanneer dat niet echt nodig is, met overvolle bussen tot gevolg”, klinkt het bij N-VA Leuven. De partij wil de studentenbuspas daarom voorbehouden voor gebruik op buslijnen buiten het stadscentrum.

Regionaal busgebruik om autoverkeer tegen te gaan is een goede maatregel. Voor korte afstanden binnen het stadscentrum is de fiets echter een veel duurzamer en goedkoper vervoermiddel. Interne studies van de KU Leuven tonen bovendien aan dat de studentenbuspas het fietsgebruik onder studenten eerder ontmoedigt.

Reeds in 2015 vroeg N-VA Leuven bij monde van fractieleider Zeger Debyser naar de cijfers van het studentenvervoer bij de Lijn. Zeger Debyser: “Uit deze cijfers blijkt dat sommige bussen, zoals de lijnen naar Gasthuisberg, tot 50% studenten vervoeren.” Terwijl onze senioren nu vaak moeten rechtstaan op de bus.  Dat kan niet de bedoeling zijn. Elk vervoermiddel moet optimaal worden ingezet, onnodige busverplaatsingen vermeden.

Studentenbusvervoer van het station naar het kot in Heverlee, naar de hogeschool in Haasrode, naar de kliniek in Pellenberg of via de ringbus naar Gasthuisberg zijn zinvolle trajecten waarbij volgens N-VA Leuven een studentenbuspas ontradend kan werken voor autovervoer. Maar studenten die een bus nemen van het station naar het De Somerplein, dat  dient niet financieel aangemoedigd te worden. Onnodig busvervoer in het stadscentrum leidt bovendien tot busoverlast op de Kapucijnenvoer, het Sint-Jakobsplein en de Bondgenotenlaan.

N-VA Leuven zal op de komende gemeenteraad een amendement indienen om de studentenbuspas voor te behouden voor gebruik op buslijnen buiten het stadscentrum. Zeger Debyser: “Het uitgespaarde geld willen we investeren in fietsinfrastructuur zoals fietspaden, fietsstroken en fietsenstallingen. Daarnaast pleiten we voor de uitbouw van een echt deelfietsensysteem om met minder fietsen meer fietsverplaatsingen in Leuven te verkrijgen.”

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans