N-VA Leuven wil meer aandacht voor fietsers op de Geldenaaksebaan

Kirsten Bosmans
9 maanden geleden
door Kirsten Bosmans

N-VA Leuven vraagt zich af waar de beloofde fietsinfrastructuur op de Geldenaaksebaan blijft. Gemeenteraadslid Kris Bovin betreurt dat de aanleg van fietsstroken en fietssugestiestroken zo lang uitblijft. “Honderden scholieren, werknemers en buurtbewoners gebruiken deze verzadigde baan dagelijks. Voor de honderden fietsers is het een levensgevaarlijke onderneming”, aldus Bovin.

“Als fietser uit de buurt ervaar ik hoe stiefmoederlijk de Geldenaaksebaan behandeld wordt. En ook al kent het stadsbestuur het probleem, het lijkt geen prioriteit te krijgen”, vertelt gemeenteraadslid Bovin. “Je zou verwachten dat de fietsveiligheid van de Geldenaaksebaan tot de prioriteiten van het schepencollege behoort.”

Veel woorden, geen daden

“Zo leek het ook, toen in 2017 aangekondigd werd dat er eindelijk wat zou veranderen”, vertelt Bovin. Zo werd een 500 meter lang verbreed fietspad tussen de Meerdaalboslaan en de Petrusberg beloofd. Die werken slepen volgens Bovin veel te lang aan: “Vandaag zijn ze ongeveer 11 weken aan het werk, terwijl nog een kwart van de werken moet voltooid worden. Dat enkele betonplaten deels moesten vernieuwd worden en dat de ondergrond aan één zijde moest verstevigd worden is geen excuus: dit had men vooraf kunnen voorzien en vergt geen maanden extra werk.”

Ook werden fietssuggestiestroken op het geasfalteerde deel van de Petrusberg tot aan de ring beloofd. Maar ook dat lijkt nog niet voor vandaag. “Eerst moet een deel van de Geldenaaksebaan nog een nieuwe slijtlaag krijgen, voorzien in het voorjaar van 2019. Vervolgens moet deze slijtlaag drie maanden uitharden, en pas dan kunnen de fietssuggestiestroken aangelegd worden. Met deze timing zullen de fietssugestiestroken op deze belangrijke fietsas ten vroegste aangelegd zijn tegen de grote vakantie van volgend jaar. En dan mag er niets misgaan, zoals de bouw van aanpalende appartementen die op het rioleringsnet onder de straat moeten aangesloten worden”, aldus Bovin.

“Intussen riskeren honderden fietsers elke dag hun leven op de Geldenaaksebaan, tussen de uitlaatgassen van stilstaande wagens én vrachtwagens door”, aldus Bovin. “Na lang aandringen door onze fractie werd eindelijk een verbodsbord voor niet-plaatselijk zwaar verkeer geplaatst. Maar de borden op de ring en de Meerdaalboslaan is men vergeten. Zware vrachtwagens geraken dus onbewust op de Geldenaaksebaan, maar hebben geen andere keuze dan door te rijden.”

Kris Bovin besluit: “Ik pleit dan ook voor een strikte timing voor de aanleg van het resterende deel van het fietspad, en een versnelde uitvoering van de slijtlaag en de fietssugestiestroken en het plaatsen van aankondigende ‘zwaar verkeer-verbodsborden’ op de Meerdaalboslaan en de Ring. Als Leuven het fietsen wil promoten, dan moet ze het goede voorbeeld geven en ook aan deze cruciale fietsas prioriteit geven.”

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans