N-VA Leuven vraagt alternatieve oplossing voor volledig afsluiten Platte Lostraat

Kirsten Bosmans
3 weken geleden
door Kirsten Bosmans

Voor de aanleg van een fietstunnel die Kessel-Lo moet verbinden met Heverlee wordt de Tiensesteenweg, ter hoogte van de Martelarenlaan, van 29 juni tot 15 juli gesloten. Het volledig afsluiten van de Platte Lostraat zorgt echter voor heel wat hinder voor de bewoners van Kessel-lo. N-VA Leuven stelt een alternatieve oplossing voor met minder hinder.

“We zijn heel blij met de nieuwe fietstunnel en de langverwachte heropening van de fietsbrug naar de Tivolistraat” zegt gemeenteraadslid Debby Appermans van N-VA Leuven. “Dat dergelijke werken met hinder gepaard gaan is onvermijdelijk. Maar het lijkt ons billijk die hinder beter te verdelen.”

In een brief naar de inwoners stelt de stad immers voor dat het autoverkeer, komende van Bierbeek/Tienen en op weg naar Leuven, vanop de Tiensesteenweg de Meerdaalboslaan neemt naar de E40 richting Brussel, vervolgens de E314 naar Hasselt volgt om via de Koning Boudewijnlaan opnieuw richting de ring van Leuven te rijden. Om sluipverkeer te vermijden is de stad immers van plan om de Platte Lostraat gedurende de 16 dagen langs de kant van de steenweg voor alle autoverkeer af te sluiten.

“We hebben begrip voor de bewoners van de Platte Lostraat die sluipverkeer vrezen maar deze ingreep zorgt wel voor een omweg van bijna 15 kilometer voor wie van Korbeek-Lo naar Kessel-Lo rijdt, extra verkeersoverlast op de Geldenaaksebaan en de zijstraten van de Koning Albertlaan. Met de fiets gaan winkelen, is een goed alternatief om de omleiding te vermijden maar dat is niet altijd even praktisch.”

Op de gemeenteraad van juni stelde Debby Appermans daarom voor enkel plaatselijk verkeer toe te laten in de Platte Lostraat tijdens de wegenwerken en daar ook op te controleren. Een snelheidscamera lijkt ook aangewezen. Gemeenteraadslid Katrien Houtmeyers voegt toe: “Het dossier van de Panoramalaan in Bierbeek leert ons dat straten afsluiten voor autoverkeer steeds gepaard gaat met het verschuiven van de lasten naar naburige straten. Het is goed dat Leuven in het dossier Panoramalaan reageert. Maar Leuven zou dit verhaal van lusten en lasten best ook in rekening brengen als ze zelf overgaat tot het afsluiten van straten.”

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans