N-VA is voorstander van fietsdeelsysteem

fietsstraat - Parijsstraat
Kirsten Bosmans
5 maanden geleden
door Kirsten Bosmans

Dé oplossing voor de duizenden fietsen in Leuven die gemiddeld maar een paar minuten per dag gebruikt worden maar wel vaak stoepen omtoveren in fietsenstallingen? Die heet volgens N-VA Leuven: Vlò. Andere steden zoals Antwerpen, Brussel, Gent en Namen hebben al langer een fietsdeelsysteem. “Maar Vlò is anders, zoals dat hoort in de slimste stad van ’t land,” legt Lorin Parys, kandidaat-burgemeester voor N-VA, uit.

“We hebben een idee uitgewerkt dat Leuvenaars toelaat om eenvoudig en goedkoop fietsen te delen zonder dat ze gebonden zijn aan het terugbrengen van hun fiets naar bepaalde staanplaatsen. Wie een Vlò nodig heeft, kan simpelweg de dichtstbijzijnde fiets via een app vinden en het slot ervan op afstand openen. Het mooiste aan dit verhaal is dat we daarvoor met nieuwe technologieën van een Leuvense start-up werken. Dat we zo meteen voorsprong nemen op andere steden is uiteraard mooi meegenomen.”

Zeger Debyser, fractieleider: ‘We hoorden van de Leuvenaars verschillende dingen. Dat ze best meer willen fietsen, maar ook dat ze zich ergeren aan de fietsen die voetpaden blokkeren of parkeerplaatsen innemen. En dat niet iedereen zin heeft om te investeren in een goed onderhouden fiets voor sporadisch gebruik. Met dat uitgangspunt en met de idee dat we een geïntegreerd mobiliteitsplan willen waarin er plaats is voor voetgangers, auto’s, fietsen en openbaar vervoer zijn we aan de slag gegaan. We zijn anderhalf jaar geleden begonnen met luisteren naar de Leuvenaars, met gesprekken met uitbaters van fietsdeelsystemen, experten en ambtenaren van steden met ervaring. Vlò is daarvan het resultaat.”

Vlò heeft de ambitie om een paar duizend fietsen in omloop te brengen. Zeger Debyser: “We investeren een deel van subsidie voor de studentenbuspassen in Vlò. Zo krijgen we studenten op de fiets en verlichten we het overbevolkingsprobleem op sommige buslijnen. En Vlò is zo makkelijk en goedkoop dat we sneller de fiets zullen nemen voor korte verplaatsingen.”

“De huidige bestuursploeg vond fietsdelen te duur voor Leuven. Maar met Vlò kunnen Leuvenaars en studenten wel meer fietsen in hun stad met minder fietsen die in de weg staan. We bundelen Leuvense creativiteit in een vernieuwende oplossing waarmee we andere steden het nakijken geven. We zetten dit idee alvast op de agenda van de gemeenteraad en willen graag samenwerken met het huidige bestuur om deze verandering in de praktijk te brengen,” besluit Lorin Parys.

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans

Commentaar