Mobiliteitsonderzoek Haasrode: fiets vaak sneller dan auto

bus industrieterrein Haasrode
Bart Mertens
1 jaar geleden
567 Views
door Bart Mertens

Tijdens ochtendspits is tot 90% pendelaars sneller met de fiets dan met de wagen. Dat blijkt uit een mobiliteitsonderzoek in Haasrode. Ook het openbaar vervoer zou een goed alternatief zijn maar voorlopig blijft het wachten op een treinstation in Haasrode.

“Momenteel komt bijna 90% met de wagen, hoewel de fiets vaak een sneller alternatief is”, zegt Kasper Demol, woordvoerder van Voka-Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant. Dat toont het onderzoek aan dat de voorbije maanden werd uitgevoerd door middel van de M-app van Mobiscan. “Uit het uitgebreide onderzoek kwamen enkele treffende cijfers naar voor”, gaat Kasper Demol verder. “De grote auto-afhankelijkheid van het bedrijventerrein werd nogmaals in de verf gezet. 87% van de werknemers komt met de wagen naar het werk en 51% zelfs met de eigen wagen. Nochtans rijdt 60% aan een gemiddelde van 27km/uur naar huis/het werk over een afstand van gemiddeld 10 km. 40% van de werknemers woont binnen een straal van 10 km en 57% woont binnen een straal van 15 km. Zij zouden dus gemakkelijk met een (elektrische) fiets naar het werk kunnen komen. 27% zou met de fiets zelfs sneller op het werk zijn dan met de wagen. Vooral tijdens de spitsuren is het verschil groot, want de enorme verkeerscongestie zorgt ervoor dat tot 90% van de pendelaars op dat moment sneller is met de fiets dan met de wagen. Leuk voordeel voor de fietsers: ze zouden zelfs een kwartier langer in bed kunnen blijven liggen.”

Om zowel werknemers als werkgevers te sensibiliseren en actie te laten ondernemen, wordt in 2017 een bedrijventerreinvereniging opgericht. “Zowel het potentieel als de bereidheid om de auto wat vaker te laten staan voor een duurzamer mobiliteitsmiddel, is groot bij de werknemers in Haasrode. Zowat de helft zou kunnen overstappen op een duurzamer transportmiddel, maar 20% geeft ook aan niet goed te weten hoe het moet of heeft nog geen alternatief uitgeprobeerd. Toch zou 27% de trein nemen, moest er een station komen in Haasrode. Nog eens 27% zou de trein dan overwegen. 1 op 3 werknemers is ook geïnteresseerd in een derdebetalerssysteem voor abonnementen van De Lijn. We roepen al de bedrijven op om nog meer werk te maken van duurzame mobiliteit”, besluit Peter Van Biesbroeck, algemeen directeur van Voka – Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant.

Een verschuiving in het mobiliteitsgedrag is ook nodig want extra infrastructuur is niet mogelijk, maar ook niet wenselijk, op een treinstation na dan uiteraard. Zowel qua weginfrastructuur als dienstverlening voor het openbaar vervoer nemen de betrokken gemeenten en overheidsbedrijven nu al maatregelen. Zo werd de frequentie van lijn 630 verdubbeld en worden kruispunten aangepakt om ze fietsvriendelijker te maken. Ondertussen blijven politici van verschillende partijen pleiten voor de snelle realisatie van een treinstation in Haasrode. Onder meer Els Van Hoof en Carl Devlies drongen daar al op aan, maar meer als een haalbaarheidsstudie konden ze voorlopig niet uit de brand slepen.

Over de auteur

Bart Mertens

Bart Mertens