Mediahuis neemt Thema Media NV over Maar dat betekent niet het einde van succesconcept Actueel en Thema Nieuws

Bart Mertens
3 maanden geleden
1,441 Views
door Bart Mertens

De Belgisch-Nederlandse mediagroep Mediahuis koopt 100% van de aandelen van Thema Media N.V. Door de overname versterkt Mediahuis haar leidende rol op de markt van gratis pers met onder meer Leuven Actueel en de andere Actueel-titels in Oost-Brabant. Mediahuis is in Vlaanderen al actief met gratis publicaties zoals bijvoorbeeld Rondom. “Maar dat betekent niet het einde van het succesconcepten achter Actueel en Thema Nieuws”, zegt Wouter Van Melkebeek die het management van de fusie op zich neemt.

Thema Media, onderdeel van de Primetime Communication Group, is sinds 2007 uitgever van een brede waaier aan producten in de gratis pers, zowel in display als huis-aan-huis en digitaal. Geografisch ligt de focus op de Oost-Brabantse en Limburgse regio’s. Titels zoals Thema Nieuws, Leuven Actueel, leuvenactueel.be, Tienen Actueel, De Smaakgids, Thema Deluxe, Zin in het Leven en tal van lokale bladen in het Hageland behoren tot het portfolio van Thema Media. Mediahuis is in Vlaanderen reeds actief met gratis publicaties als Rondom en Pas-Uit via zijn 100% dochter Connect Noord. Door de overname van Thema Media wordt Mediahuis afgetekend marktleider op het vlak van gratis regionale en lokale informatieverspreiding in Oost-Brabant.

Wouter Van Melkebeek, die aan de wieg stond van Thema Media, blijft een belangrijke rol spelen in de toekomst van de uitgaves die nu worden overgenomen door Mediahuis. “In 2007 ben ik begonnen met Thema Media. Onze uitgeverij is in de loop van de voorbije 11 jaar sterk gegroeid en heeft zeker in Oost-Brabant een stevige positie opgebouwd. Het is zo dat er in een zeer sterk veranderende mediamarkt vernieuwd en geïnvesteerd moet worden maar als kleinere speler ontbreekt het mij aan slagkracht om deze veranderingen op eigen kracht ten volle uit te werken. Mediahuis heeft me overtuigd om mee te stappen in een fusie van beide uitgeverijen. Door de fusie gaat het informatieaanbod voor onze lezers de hoogte in en onze adverteerders krijgen 1 sterke marktleider met verschillende sterke mediaproducten op de lokale en regionale mediamarkt. Ik ben ook akkoord gegaan om het management van deze fusie op mij te nemen. Ik blijf tegelijkertijd ook CEO van Primetimegroup N.V. die onder meer Stand-by, Primetime Press, Primetime Media en Primetime Digital, Primetime Events onder de vleugels heeft. Samen met de medewerkers van beide uitgeverijen ga ik mijn uiterste best doen om van deze fusie een succes te maken voor alle partijen. Zowel de medewerkers van Thema Media als de medewerkers van Rondom zullen werken vanuit de Remysite in Wijgmaal waar ook de kantoren van Primetimegroup gevestigd zijn.”

Blijft de vraag: betekent de overname door Mediahuis het einde van de succesconcepten Actueel of Thema Nieuws? Wouter Van Melkebeek: “Ik weet dat regionale en lokale media een absolute meerwaarde zijn in het communicatiepakket van iedere onderneming . En met deze stap zullen onze uitgaves nog meer wegen op onze regio. De kranten en magazines blijven bestaan zoals ze op dit moment bestaan tot het einde van dit jaar. In de komende maanden ga ik mij toeleggen op de producten en de acties voor 2019. We gaan naar een fusie die het beste van alle producten samenbrengt in bestaande en nieuwe producten. Het succesconcept achter Actueel, leuvenactueel.be en Thema Nieuws zal dus niet verdwijnen.”

Over de auteur

Bart Mertens

Bart Mertens