Marktrock 2015: het einde of een nieuw begin? Organisator Henk Vermeulen: “Meer internationale artiesten”

Bart Mertens
2 jaar geleden
948 Views
door Bart Mertens

21.600 bezoekers. Zoveel bezoekers zakten volgens organisator LIVE Entertainment af naar de Oude Markt in Leuven voor stadsfestival Marktrock. Of dat aantal klopt weten we niet maar wat we wel met zekerheid kunnen zeggen is dat je tijdens Marktrock op bepaalde delen van de Oude Markt vlot kon leveren met een vrachtwagen zonder al teveel slachtoffers te maken. Toch maakt Henk Vermeulen zich sterk dat Marktrock een geslaagde editie achter de rug heeft.

“Ondanks MarktrockLeuven2015-zaterdag-Kidsday-70het feit dat de weergoden het lieten afweten, klokte het Leuvense stadsfestival af op 21.600 bezoekers. Daarmee lost deze eerste betalende editie van Marktrock Leuven onze verwachtingen in.” Die boodschap stuurde Henk Vermeulen van organisator LIVE Entertainment de wereld in na afloop van het veelbesproken Leuvense stadsfestival.

De sterke man achter het ‘nieuwe’ Marktrock voegt er graag nog aan toe dat het exclusieve optreden van Soulsister op vrijdag en het ‘thuisconcert’ van Milow op zaterdag de muzikale hoogtepunten waren dit jaar. “Ook ‘Marktrock For Kids’ met het verjaardagsconcert van Samson & Gert en het veelbesproken gastoptreden van K3 was een schot in de roos”, laat Henk Vermeulen nog optekenen.Vermeulen heeft niet helemaal ongelijk maar toch weerklonk er ook kritiek op de voorbije editie van Marktrock. Zo was niet iedereen ervan overtuigd dat er 21.600 bezoekers kwamen opdagen.

VoormMarktrockLeuven2015-vrijdag-66alig voorzitter van vzw Oude Markt en lid van de oude vzw Marktrock Luc Ponsaerts bijvoorbeeld die tegenwoordig opnieuw in de Leuvense gemeenteraad zetelt voor Open Vld. “Zie eens hoeveel plaats er nog is op de Oude Markt.

En zie de eenzame drankstanden op het achterste gedeelte van het plein…het is ooit anders geweest. Het Marktrock-verhaal is voorbij”, aldus Luc Ponsaerts. Ook Luc Ponsaerts heeft niet helemaal ongelijk en wellicht zullen sommige cafébazen met relatief lege kassa’s hem bijtreden in zijn kritiek.

 Politici

Overigens was het bijzonder opvallend dat er weinig -of geen?- politici van het stadsbestuur een bezoekje brachten aan Marktrock. Dat roept de vraag op of Leuven nog wel zin heeft in Marktrock onder de vlag van LIVE Entertainment. Het is alvast een publiek geheim dat er achter de schermen aan nogal wat touwtjes wordt getrokken door enkele tenoren van de Leuvense cultuurwereld.

MarktrockLeuven2015-zaterdag-50Henk Vermeulen van LIVE Entertainment laat zich echter niet van de wijs brengen door welk gerucht dan ook en vaart eigenzinnig zijn eigen koers. “We moeten eerlijk durven zijn: het bordje uitverkocht hebben we door het mindere weer niet kunnen bovenhalen. Om na het wegvallen van de subsidie van stad Leuven toch een kwalitatieve affiche aan te kunnen bieden, is Marktrock Leuven opnieuw een betalend festival geworden. Geen evidente beslissing, maar we zijn er toch in geslaagd om meer dan 20.000 mensen mét een ticket naar Leuven te halen. Welk stadsfestival doet beter bij een eerste betalende editie én op twee dagen? Marktrock Leuven heeft als betalend stadsfestival wel degelijk een toekomst. Zelfs mocht blijken dat we met deze bezoekersaantallen niet uit de kosten geraken dan zal ons dat niet beletten om verder te bouwen aan de toekomst van dit fantastisch verhaal.”

Internationaal

Nu MarktrockLeuven2015-vrijdag-80kan je veel zeggen van Henk Vermeulen maar niet dat hij een gebrek aan ambitie aan de dag legt in zijn verklaringen in de media. Getuige daarvan zijn plannen om Marktrock Leuven opnieuw een meer internationaal karakter te geven. “Marktrock Leuven stapte dit jaar af van de baseline ‘100% Belgisch’. Met succes! De Nederlandse Gers Pardoel en Jebroer brachten de Oude Markt op zaterdag aan het feesten en het dansen. En ja, we hebben wel degelijk de ambitie om naast nationale artiesten nog meer internationale artiesten te programmeren in de toekomst. Dat betekent dat we meteen in actie schieten voor de line-up voor editie 2016!”

Dat brengt ons tot de volgende conclusie: LIVE Entertainment is naar eigen zeggen vastbesloten om door te gaan en het stadsbestuur hult zich wat dat betreft –althans voorlopig- in stilte. Oude krokodillen zoals Luc Ponsaerts maken maar al te graag de vergelijking maken tussen het ‘oude’ en het ‘nieuwe’ Marktrock en stellen dat het Marktrock-verhaal nu maar eens afgelopen moet zijn. Een beetje bijten kan nooit kwaad zeker? Was het vroeger beter? Ja, qua programmatie kan de nieuwe versie zeker niet op tegen de oude. Anderzijds, 2015 is 1995 niet. Misschien is het zinloos om een appelsien te blijven vergelijken met een appel.

Dat gezegd zijnde slaagt LIVE Entertainment er zelf merkwaardig genoeg bijzonder goed in om jaar na jaar een polemiek te ontketenen. Denk maar aan het Stella Artois versus Alken Maes verhaal van afgelopen zomer. Een flagrante dommigheid van Henk Vermeulen of een uitgekiende MarktrockLeuven2015-vrijdag-69strategie? Ondergetekende steekt er zijn hand niet voor in het vuur. Er zijn geen zekerheden meer anno 2015 wat Marktrock betreft behalve dan deze: Marktrock is en blijft het meest besproken festival van de Leuvense zomer. Die verdienste willen we noch Henk Vermeulen noch Luc Ponsaerts en co niet afnemen. Tot volgend jaar dan maar zeker voor een nieuw rondje? Met Stella Artois als het even kan…

Foto’s: Joël Hoylaerts

 

Over de auteur

Bart Mertens

Bart Mertens