Leuven verdubbelt aantal Blue-bikes en levert nieuwe locaties

Stefan Van de Weyer
2 weken geleden
door Stefan Van de Weyer

Straks kun je niet alleen in het station terecht voor een Blue-bike, maar ook in de fietsenparking aan de Kop van Kessel-Lo en in het station van Heverlee. “Via dergelijke duurzame mobiliteitsoplossingen als het deelfietsensysteem investeert Leuven volop in bereikbaarheid”, wist schepen van ruimtelijke ordening, Carl Devlies.

De stad Leuven maakte vorig jaar werk van een lijvig fietsbeleidsplan met tachtig concrete acties. Eén van de speerpunten uit dat plan is de fiets efficiënt en gebruiksvriendelijk inzetten als voor- en natransport om de bereikbaarheid van de stad te verzekeren. Daarom investeert de stad stevig in een gedeeld fietsaanbod op de belangrijkste knooppunten van het openbaar vervoer. Een uitbreiding van het bestaande aanbod Blue-bikes drong zich op. Op de gemeenteraad van 26 november werd deze uitgebreide samenwerking tussen stad Leuven en Blue-mobility nv goedgekeurd.

Ondersteuning stad

De stad Leuven en Blue-bike werken sinds enkele jaren samen via de derdebetalersregeling. Dat wil zeggen dat voor elke euro die de gemeente bijdraagt per Blue-bike rit, de Vlaamse Overheid ook een euro bijlegt. Zo betaalt de gebruiker slechts 1,15 euro voor de eerste 24 uur per rit. Groot voordeel: geen gesleur met (plooi)fietsen op de trein en altijd perfect onderhouden materiaal. “Dit principe slaat duidelijk aan. In januari 2015 werden er in Leuven 367 exemplaren ontleend, in mei 2018 maar liefst 1.633 exemplaren”, aldus Devlies.

Méér blauw

De bestaande locatie aan het station van Leuven, aan de zijde van de Tiensevest, heeft al twintig extra Blue-bikes ter beschikking. Aan de zijde van Kessel-Lo worden begin januari 32 Blue-bikes voorzien en later op het jaar worden er aan het station van Heverlee acht Blue-bikes geplaatst. In totaal krijgt Leuven er dus zestig Blue-bikes bij, bovenop de reeds aanwezige 63 fietsen. Het stadsbestuur geeft voor de komst van de nieuwe deelfietsen een éénmalige subsidie van 63.000 euro.

Over de auteur

Stefan Van de Weyer

Stefan Van de Weyer