LEUVEN: Ravage als uithangbord om toeristen te verleiden tot een weekendje Leuven

Op 25 en 26 augustus 1914 staken de Duitse invallers meer dan 1000 huizen in brand en stierven 200 Leuvenaars. Ook de Leuvense universiteitsbibliotheek moest er aan geloven. De brand van de bibliotheek zorgde wereldwijd voor grote verontwaardiging en bracht het verwoestte Leuven onder internationale aandacht. Met de opening van de bibliotheektoren en de tentoonstelling Ravage deze week is de herdenking van WOI  in Leuven echt gestart.  De dienst toerisme zet naar aanleiding van de herdenking van 100 jaar  WO1 Leuven nu opnieuw op de internationale kaart.

Voor Toerisme Leuven is de tentoonstelling Ravage in M-Museum Leuven een ideale aanleiding om onze stad internationaal in de belangstelling te brengen. Hoofddoel is zoals steeds extra overnachtingen te realiseren. “De voorbije dagen ontvingen we journalisten uit Frankrijk, UK en Nederland, die in hun thuisland berichten over onze stad. Ze bezochten de tentoonstelling en kregen een rondleiding langs de highlights van de stad”, zegt schepen van Toerisme Dirk Vansina (CD&V).

Daarnaast staan in nauwe samenwerking met M-Museum Leuven een aantal buitenlandse promotie -acties gepland zoals een bijlage bij het NRC Handelsblad (27 maart). Maar ook de nieuwe media worden ingezet : een microsite op The Guardian online en een campagne op de populaire reviewsite Tripadvisor. “Dat zo’n kunsttentoonstelling een trekker is voor toerisme, wordt opnieuw bevestigd door de toeristische cijfers van de tentoonstelling Coxcie, die in februari werd afgesloten.

Ruim 10 % van alle bezoekers kwamen uit het buitenland. Vooral Nederlanders toonden interesse in Coxcie. Onze promotiecampagne in NRC Handelsblad bleek dan ook een schot in de roos.  In de periode van de tentoonstelling Cocxie steeg de bezettingsgraad in de Leuvense hotels met bijna 10 %”, aldus schepen Vansina.

 

Ook aan de balie van Toerisme  Leuven merkte men een Coxcie-effect: gemiddeld 15 % meer bezoekers. “In de maand januari, die traditioneel toeristisch eerder een zwakke maand is, tekenden we zelfs 40 % meer toeristen op die om info kwamen vragen. De grote tentoonstellingen in M-Museum Leuven zijn een trekker voor toerisme Leuven en het geeft ons de kans om Leuven als een interessante toeristische stad op de kaart te zetten. Het is een extra ‘reason to come’.” 

Over de auteur

Leuven Actueel

Leuven Actueel