LEUVEN: Logeren in Vlaams-Brabant in de lift

Zopas lanceerde Logeren in Vlaanderen Vakantieland haar nieuwe gratis logiesboek 2015 én een nieuwe website. Om dat te vieren organiseerde de vzw -in samenwerking met de Vlaamse provincies, Horeca Vlaanderen en de Vlaamse Federatie voor Hoeve- en Plattelandstoerisme- in de stations van Antwerpen, Brugge, Gent, Hasselt en Leuven ‘het Grootste Ontbijt van Vlaanderen’. Logeren in Vlaams-Brabant zit overigens in de lift.

Inzake overnachtingscijfers doet Vlaams-Brabant het erg goed. De eerste 8 maanden van 2014 werden in Vlaams-Brabant al 1.400.000 overnachtingen geregistreerd. Dit zijn er bijna 80.000 of 6% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. “We zijn hiermee de sterkst stijgende provincie van Vlaanderen”, zegt Monique Swinnen, gedeputeerde voor Toerisme. “De marketing- en promotiecampagnes van Toerisme Vlaams-Brabant en Logeren in Vlaanderen Vakantieland werpen duidelijk hun vruchten af.”

Met een stijging van 9,1% (53.000 extra overnachtingen) is de binnenlandse markt er goed op vooruit gegaan ten opzichte van 2013. Ook vanuit de buurlanden is een stijging van het aantal overnachtingen merkbaar (Frankrijk +9,9%; Duitsland +7,0%; Nederland +1,2%).

De promotiewerking van Logeren in Vlaanderen Vakantieland was in 2013 een belangrijke trigger voor het boeken van vakantie in Vlaanderen. De marketingacties leidden tot  niet minder dan 97.169 boekingen in totaal. De hierdoor gerealiseerde bruto-omzet (incl. B.T.W.) of het macro-effect van de boekingen bedroeg 47.590.801 euro.

Dit is goed nieuws voor de Vlaamse provincies en vzw Logeren in Vlaanderen, die instaan voor de promotie van het logies in Vlaanderen onder de noemer “Logeren in Vlaanderen Vakantieland”. Sinds de taakverdeling in 2012 tussen overheden in Vlaanderen (de “interne staatshervorming”) zijn de Vlaamse provincies bevoegd voor de promotie in Vlaanderen en het agentschap Toerisme Vlaanderen voor de promotie in het buitenland.

Via Logeren in Vlaanderen investeren de Vlaamse provincies jaarlijks in totaal meer dan 1,2 miljoen euro in de campagne “Logeren in Vlaanderen Vakantieland”. Ook de logiesondernemers, in samenwerking met Horeca Vlaanderen, de Vlaamse Federatie voor Hoeve en Plattelandstoerisme en de kampeersector, dragen in belangrijke mate bij (meer dan 500.000 euro in 2015).

Nieuw is dat je je vakantie ook online kan boeken bij Logeren in Vlaanderen Vakantieland. Er is gebleken dat 2 op 3 toeristen online wensen te kunnen boeken. De organisatie investeert in 2015 extra om dit mogelijk te maken en biedt de logiessector opleidingen om op deze trend te kunnen inspelen. Je kan er ook een uniek cadeau bij geven, nl. de Vlaanderen Vakantiecheque. Dat is een cadeaubon, waarmee je terecht kan bij alle logiesuitbatingen van Logeren in Vlaanderen Vakantieland. Van januari tot september 2014 genereerde de Vlaanderen Vakantiecheque een extra omzet voor de sector van meer dan een miljoen euro.

“Vlaams-Brabant heeft de laatste jaren een sterke groei gekend inzake logies. Begin december tellen we 63 nieuwe aangemelde en vergunde logies in 2014 waarvan het merendeel gastenkamers. Kwaliteit en uitstraling staan hierbij centraal met een grote variatie in capaciteit van 1 tot 32 personen. Vlaams-Brabant kan dus echt wel uitpakken met een sterk aanbod van toeristisch interessante logies”, zegt gedeputeerde Monique Swinnen.

Over de auteur

Leuven Actueel

Leuven Actueel