LEUVEN: InterviewWouter Van Melkebeek, gedelegeerd bestuurder Primetime Communication Group

Boeiende tijden in communicatieland: nieuwe media, fusies van krantengroepen, de digitale revolutie…Communicatiebedrijven worden anno 2014 geconfronteerd met grote uitdagingen en velen onder hen zijn op zoek naar het juiste pad voor een beloftevolle toekomst. Leuven Actueel ging in eigen huis op zoek naar de antwoorden op de vele vragen. “De allround communicatiespecialist is een fenomeen uit de vorige eeuw”, zegt Wouter Van Melkebeek, gedelegeerd bestuurder van Primetime Communication Group.

Tekst: Bart Mertens/Foto’s: Joël Hoylaerts

Anno 2014 zoeken de communicatiebedrijven naar een evenwicht tussen traditionele en nieuwe media. Staan we op een kantelpunt?

Wouter Van Melkebeek: “De communicatiesector wordt zonder twijfel geconfronteerd met een sterk veranderend landschap. Dat is vooral sinds de eeuwwisseling het geval en zeker de voorbije vijf jaar. De klassieke of traditionele media –de papieren krant bijvoorbeeld- komt steeds meer onder druk te staan door nieuwe communicatiemiddelen zoals Twitter en Facebook. Ondanks die evolutie ben ik ervan overtuigd dat de klassieke media nog een belangrijke rol hebben in het verhaal. Het komt er op aan om het juiste evenwicht te vinden tussen de klassieke en de nieuwe media. Net door die combinatie te maken, kom je tot een totaalaanbod. De opkomst van de nieuwe media brengen wat mij betreft extra opportuniteiten voor communicatiebedrijven, maar men mag de kracht van de klassieke media niet negeren. Dat zou een cruciale fout zijn volgens mij.”

Ook de consument verandert door de opkomst van nieuwe media. Heel wat mensen hebben zelfs geen vaste telefoonlijn meer bijvoorbeeld…

“Dat is juist. De vaste telefoonlijn lijkt wel iets uit de vorige eeuw en zelfs de gsm is al enkele jaren achterhaald. Tegenwoordig moet je een smartphone hebben om mee te zijn in de wereld. Als communicatiebedrijf moet je daar op inspelen. Naast de klassieke dragers zoals papier moet je er rekening mee houden dat er ook andere dragers zijn om je boodschap te verspreiden. En met de vorm is natuurlijk ook de snelheid veranderd. Nieuws van gisteren is oud nieuws. Online moet je het nieuws snel brengen, op papier moet je duiding brengen. Dat lijkt me het juiste pad voor kranten en magazines, maar laat ons niet vergeten dat communicatie veel meer is dan alleen uitgaves. Ook in het opstellen van communicatieplannen voor een bedrijf moet je rekening houden met de digitale revolutie. De consument is immers veel selectiever geworden door het enorme aanbod. Als communicatiebedrijf moet je je daar bewust van zijn en meegaan in dat verhaal.”

Gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoe zie je dat concreet?

“De consument kiest zijn of haar informatiekanaal. Vroeger had je de krant, de radio en de televisie. Die tijd ligt ver achter ons. Als communicatiebedrijf moet je dan ook specialisten in huis halen die uitblinken in hun specifiek vakgebied. Online media…een specialist. Traditionele media…een specialist. Marketing…een specialist. En ga zo maar verder want dat is de enige manier om tot een kwalitatief totaalaanbod te komen inzake communicatie in de meest brede zin. De allround communicatiespecialist is fenomeen uit de vorige eeuw. Voltooid verleden tijd.”

Grote media- en communicatiebedrijven fuseren steeds vaker. Is er nog wel plaats op de snel veranderende markt voor kleinere communicatiebedrijven?

“Ik vrees inderdaad dat er kleinere communicatiebedrijven gaan verdwijnen in de toekomst…tenzij ze op tijd beseffen dat je voor elk domein in communicatie over een specialist moet beschikken zodat je de klant echt waar voor zijn geld kan bieden. Grote mediabedrijven doen meer dan enkel kranten maken of enkel radio maken. Als kleiner mediabedrijf moet je je activiteiten ook uitbreiden maar wel op een goed doordachte manier. Elke afdeling binnen een communicatiebedrijf –groot of klein- moet een deel van het geheel zijn en geen afzonderlijke eilandjes. Enkel op die manier kom je tot een goed resultaat voor de klant. Gebruik het juiste kanaal voor de juiste boodschap. Bij Primetime Communication Group hebben we die diversificatie doorgevoerd in een vergevorderde vorm. Net dat is onze kracht.”

Maakt de uitbreiding van de activiteiten het allemaal niet veel complexer?

“Dat klopt. Medialand is veel complexer geworden door de snelle evoluties. Vroeger plaatste je als handelaar of ondernemer een advertentie in een blad en de zaak was geregeld. Anno 2014 ziet een adverteerder het bos door de bomen niet meer als hij een boodschap de wereld wil insturen. Welk kanaal moet ik gebruiken om de juiste doelgroep te bereiken? Die vraag is niet zo simpel te beantwoorden en daarom hebben handelaars, ondernemers en bedrijven nood aan gespecialiseerd advies. Ik vergelijk het soms wel eens met de juridische wereld. Als je nood hebt aan juridisch advies dan ga je naar een advocaat. Wel, als je tegenwoordig advies nodig hebt voor je communicatie dan moet je naar een gespecialiseerd communicatiebedrijf stappen om tot het beste resultaat te komen.”

Primetime Communication Group heeft sinds 2007 een enorme groei gekend. Hoe zie je de toekomst?

“Toen we in 2007 van start gingen als uitgever van magazines stonden we gelukkig heel dicht bij onze lezers en adverteerders. Dankzij die nauwe band voelden we al snel aan dat er ruimte was voor groei omdat er vraag was naar professioneel advies op meerdere terreinen. We hebben dan een eventbureau opgericht om klanten professioneel te begeleiden bij bijvoorbeeld opendeurdagen of bedrijfsfeesten. Dat was een mooie aanvulling op onze activiteiten als uitgever. Daarna volgde er nog een pers- en public relations-bureau. Vervolgens kwam de afdeling Media & Strategy erbij om klanten ook professionele communicatieplannen te kunnen bieden. Ondertussen groeiden onze activiteiten als uitgever met de lancering van drie lokale kranten- en nieuwssites in Oost-Brabant en een nieuwssite in Limburg. Recentelijk hebben we ook een Social Media-bureau in huis gehaald om ook op dat gebied een specialisatie te bieden aan de klanten. We hebben ook een afdeling Online, die onder meer gespecialiseerd is in het maken van websites. Het meest recente wapenfeit is dan weer de overname van het signingbedrijf Stand By. Nu kunnen we dus ook vlaggen en spandoeken bedrukken, wagens en winkeldeuren beletteren, stickers,…noem maar op. De klant vraagt het en wij drukken het. Een hele boterham aan activiteiten dus bij Primetime Communication Group maar dat neemt niet weg dat we uitkijken naar opportuniteiten in het snel veranderende medialandschap. We hebben aandacht voor elke activiteit die onze groep kan versterken. Dat komt de klant enkel maar ten goede.”

Zoveel verschillende activiteiten. Is dat nog beheersbaar?

“Natuurlijk, maar je moet aan het hoofd van elke afdeling over een specialist met veel ervaring beschikken. Die specialisten vullen elkaar ook perfect aan met hun teams. Het spreekt voor zich dat een goede structuur noodzakelijk is in een bedrijf. Dat geeft je de kans om de verschillende activiteiten goed op elkaar af te stemmen. Vooruitgang door orde en noodzakelijke ervaring. Communicatiebedrijven met een groot aanbod die gespecialiseerde producten en advies kunnen bieden aan de klanten zullen terrein winnen in de toekomst, zeker als ze over een centraal aanspreekpunt beschikken voor de klant.”

Stel dat er een groothandel in kachels komt aankloppen. Wat kan Primetime Communication Group concreet bieden aan die klant?

“Een nieuw product zou bijvoorbeeld gepromoot kunnen worden door ons PR-bureau terwijl ons signingbedrijf Stand By kan zorgen voor belettering van bestelwagens en vlaggen aan het bedrijfsgebouw. Maar we kunnen ook de voorstelling van dat nieuwe product organiseren of de opendeurdag in goede banen leiden. Anderzijds kan die groothandel ook advertenties plaatsen in onze magazines en lokale kranten, elk met zijn eigen doelgroep. Daarnaast kan onze afdeling Online de website van die groothandel maken. En zelfs het hele communicatieplan van die groothandel is geen enkel probleem voor ons. Nogmaals, we hebben specialisten in huis voor elke afdeling. De klant kan kiezen voor het geheel, maar ook voor een deel van het geheel. Niemand is verplicht om alles bij ons te doen. Wij bieden een gespecialiseerde dienst in functie van de vraag van de klant.”

Kan ook de bakker om de hoek bij jullie terecht?

“Uiteraard. Ook de lokale handelaar kan bij ons terecht. Wellicht heeft die man geen volledig communicatieplan nodig maar misschien wil hij wel een actie lanceren voor zijn klanten. Wij kunnen die professioneel ondersteunen, onder meer met advertenties in onze kwaliteitsvolle lokale kranten. De lokale handelaar kan bij ons ook terecht om bijvoorbeeld de openingsuren op de deur te laten plaatsen. Eigenlijk kan er ongeveer alles bij Primetime Communication Group. De klant vraagt en wij zetten er meteen de juiste specialist(en) op. Snel, duidelijk en ‘to the point’. Daar gaan we 200 % voor bij Primetime Communication Group.”

Primetime Communication Group: cijfers en letters

-Opgericht in 2007

-37 personeelsleden

-Jaarlijks 5 miljoen euro omzet

-2.850.000 lokale kranten per jaar (Leuven Actueel, Tienen Actueel, Aarschot Actueel)

-2.575.000 magazines per jaar (Thema Nieuws, Maar Natuurlijk, De Smaakgids, Jaarboek Leuven)

-3 nieuwssites (leuvenactueel.be, limburgactueel.be, hagelandactueel.be)

-Ambachtenlaan 33, 3001 Heverlee (Leuven)

-Tel: 016/49.82.60

-Fax: 016/56.67.65

-E-mail: info@primetimegroup.be

-Website: www.primetimegroup.be

Over de auteur

Leuven Actueel

Leuven Actueel