LEUVEN: InterviewHenk Vermeulen, Marktrock “Aarzelende houding van de stad verbaast me”;”http://www.leuvenactueel.be/la-admin/jscripts/tiny_mce/plugins/imagemanager/afbeeldingen/29/evenement/marktrock2012LA2.jpg

Marktrock zit al enkele jaren in het oog van de storm in Leuven. Onterecht?

“De geschiedenis van Marktrock is nu eenmaal turbulent. Nadat de oude vzw de handdoek in de ring gooide deed de nieuwe vzw al na één editie hetzelfde. Wij namen met Live Entertainment in 2008 het festival over. Zo hebben we denk ik in alle bescheidenheid Marktrock gered, nota bene op een moeilijk moment want de gages van artiesten gingen de hoogte in omdat de verkoop van cd’s kelderde. Toen het festival haar doorstart onder de vleugels van Live Entertainment maakte, kregen we aanvankelijk veel steun van het stadsbestuur. Maar de laatste twee edities bleek het enthousiasme  minder geworden en ontstond er plots onduidelijkheid over de toekomst.  Met Steven Dusoleil aan het roer op de dienst communicatie en stadsmarketing bij de stad Leuven heeft Marktrock stilaan opnieuw haar plaats gevonden in de Leuvense zomer. Daar zijn we erg blij om.”

Had men te hoge verwachtingen van Live Entertainment na de overname?

“Het eerste jaar dat we Marktrock organiseerden, slaagden we erin om enkele grote namen naar Leuven te halen. De voorverkoop liep goed maar tijdens het festival verkochten we niets meer. Ik leerde al snel dat het in Leuven een nationale sport is om de Oude Markt te betreden via de achterdeur van een café. We scheurden dus onze broek aan die editie. Toen kregen we ook nog geen 100.000 euro van de stad Leuven, want we werkten nog met ticketverkoop.”

En bijgevolg kozen jullie voor een nieuw concept: Belgisch en gratis. Met kritiek tot gevolg…

“Ja, er was kritiek, maar de pleinen stonden wel opnieuw vol in 2009. De stad Leuven geloofde in ons concept en was bereid om 100.000 euro te investeren in het gratis festival. Dat geld was broodnodig. En nee, het was geen blanco cheque. Live Entertainment moest met facturen bewijzen wat er precies met dat geld gebeurde. Het ging dus niet om een extra winstmarge voor het bedrijf. Overigens, de voorbije jaren hebben we telkens enkele duizenden euro moeten bijleggen uit onze eigen zak op het einde van de rit. Gelukkig konden we financieel gezond blijven.”

De perceptie van het nieuwe Marktrock is bij sommigen ‘het is niet meer wat het ooit is geweest’. Hoe ga je om met die kritiek?

“Marktrock is inderdaad geëvolueerd en dus anders dan vroeger. Maar het is toch logisch dat een stadsfestival anno 2014 er anders uitziet dan pakweg 30 jaar geleden. Ik heb een zeer groot respect voor de organisatoren van vroeger, ik vind het alleen jammer dat de oude garde blijft beweren dat het vroeger beter was. Daardoor dreigt er een soort anti-Marktrock-beweging te ontstaan. Ik vind dat echt een doodzonde, want Marktrock is nog steeds een nationale naam op de festivalkaart. Beleuvenissen richt zich eerder op de regio rond Leuven, Marktrock heeft een nationale uitstraling. En ik ben niet van plan om op te geven want ik zit nog steeds boordevol goesting.”

Bij de stad Leuven is er anders wel aarzeling. De toelage van 100.000 euro werd geschrapt, het bleef lange tijd stil of Marktrock nog zou worden georganiseerd dit jaar…plezant is anders voor een organisator.

“Toegegeven, die onzekerheid was niet leuk voor ons. De aarzelende houding van de stad verbaasde me want Marktrock is het belangrijkste merk van de Leuvense zomer. En toch wordt Live Entertainment niet betrokken bij de gesprekken over de nieuwe invulling van de Leuvense zomer. Ik vrees dat er aan die tafel dingen gezegd worden zonder dat men beseft wat het betekent om Marktrock te verliezen op de zomerkalender. Het merk is er, het festival is er…waarom zou je dat weggooien? En wie gaat de rekening betalen van een nieuw evenement? Ik roep op tot dialoog met de culturele actoren in Leuven. Ik reik iedereen die zich geroepen voelt de hand om ons te helpen om het beter te doen. Waarom zou iemand zoals Mike Naert -groot muziekkenner en directeur van Het Depot- geen rol kunnen spelen in de programmatie van Marktrock? Wat mij betreft, graag, maar dan wel binnen het beschikbare budget. In plaats van elkaar te bekritiseren, moeten we elkaar de hand reiken. Elkaar sterker maken voor een nog betere Leuvense zomerprogrammatie.”

Dit jaar zijn de headliners Praga Khan, Gorki en Paul De Leeuw. Ook daar kwam kritiek op…

“Dat zijn toch topnamen voor een gratis stadsfestival? Weet je dat we deze zomer op Marktrock meer dan 50 namen programmeren? Bovendien moeten we dat ook financieel allemaal rond krijgen. Nu draaien we op een artiestenbudget van ongeveer 150.000 euro. In 2008, onze eerste betalende editie, ging dat richting 1 miljoen euro. Artiesten zoals dEUS, Stromae en Triggerfinger komen nu eenmaal niet naar Leuven voor 15.000 euro. We programmeren zo kwalitatief mogelijk, maar we houden ons aan de beschikbare budgetten.”

De uitbreiding van Marktrock naar Bilzen en Dendermonde werd bij de criticasters ook niet op gejuich onthaald. Kan je dat begrijpen?

“Ja, ik kan me voorstellen dat sommigen dit verrassend vonden. Nochtans is de uitbreiding naar andere steden noodzakelijk voor de verdere uitbouw van het festival. Het heeft Marktrock een grotere nationale uitstraling gegeven, waardoor sponsors  zich opnieuw aangetrokken voelen. Ik droom echt van een editie in elke provincie. Maar voor alle duidelijkheid als het van mij afhangt blijft in Vlaams-Brabant Leuven de thuishaven van Marktrock. Dat hoort zo gezien de geschiedenis van het festival.”

Stoort het je dat sommige mensen je zien als “een commerciële hond”?

“Ik ben een ondernemer. Maar dat wil niet zeggen dat ik enkel uit ben op winst. Live Entertainment is een bedrijf dat uiteraard rendabel wil zijn, maar het is vooral ook een bedrijf met een muzikaal hart. We zijn de voorbije jaren gegroeid in Leuven en dat willen we blijven doen. Ik geloof heel hard in het concept ‘gratis en Belgisch’. Ik ben zeker dus geen voorstander om Marktrock opnieuw betalend te maken. 30 euro vragen? Dat werkt niet meer volgens mij. 2 of 5 euro? Ja, dat misschien nog wel. Als het ooit zo moeilijk wordt om het financieel rond te krijgen dan ben ik bereid om dat te doen, maar dan zullen we ook eerlijk communiceren over onze financiële situatie.”

Het financiële plaatje is nog gezond. Gaat dat zo blijven nu die 100.000 euro van de stad Leuven is weggevallen?

“Ik kan niet ontkennen dat die beslissing ons serieus pijn doet. We boekten een mooie groei de voorbije jaren en dan krijg je die mokerslag. Ik ben niet te beroerd om toe te geven dat we het liever anders hadden gezien, maar we laten ons niet ontmoedigen. Houdt men bij de stad Marktrock aan boord tot ze zelf een nieuw evenement lanceren? Ik hoop van niet. Nogmaals, we moeten onze krachten bundelen en samen bouwen aan een sterk Marktrock.”

Tot slot, hoe zit het met de juridische strijd met de oude vzw waarin Live Entertainment verwikkeld geraakte?

“Dat geschil draait rond de website marktrock.be. Destijds kochten we de naam Marktrock en de website. We betaalden daarvoor 125.000 euro aan de organisatoren die Marktrock één jaar organiseerden nadat de oude vzw ermee was gestopt. Op een dag lag de website plat. Geclaimd door iemand van de oude vzw. Volgens de oude vzw hebben we iets gekocht van mensen die iets hebben verkocht dat niet van hen was. Na veel bemiddelingspogingen kwam er een proces van. Wij blijven bij ons standpunt dat we recht hebben op marktrock.be. We kregen het voorstel om die website aan een woekertarief te huren maar dat doen we niet. We doen het dus voorlopig met marktrock.com. Een andere gerechtelijke procedure is van de baan op initiatief van het café op de Oude Markt dat klachten had over de geluidstoren die te dicht bij de zaak stond. De spons erover en samen voor een beter Marktrock gaan! Dat is mijn boodschap, aan iedereen, voorstanders en tegenstanders. We moeten er samen een positief muzikaal verhaal van maken in de toekomst. Misschien hebben we ons te stoer opgesteld in het verleden. Nu zeggen we eerlijk dat het moeilijk is maar dat we bereid zijn om te blijven investeren in het festival. Mocht de stad Leuven toch nog een beetje twijfelen om voluit te gaan dan we reiken de hand om er samen voor te gaan in de toekomst. Het is de hoogste tijd.”

Over de auteur

Leuven Actueel

Leuven Actueel