Leuven herstelt 21 fietspaden tegen 1 september

Bart Mertens
2 jaar geleden
1,189 Views
door Bart Mertens

De eerste schooldag nadert met rasse schreden. Duizenden Leuvense scholieren nemen opnieuw elke dag de fiets naar hun school en weer terug. Daarom frist Leuven de meest gebruikte fietsverbindingen opnieuw op. “De fiets- en voetpaden worden grondig gereinigd en hersteld waar nodig”, zegt schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (sp.a).

Uit de recente Stadsmonitor blijkt dat in Leuven 43,4 procent per fiets naar school of werk gaat. “Het is de verantwoordelijkheid van de ouders om hun kinderen te stimuleren met de fiets of te voet naar school te gaan”, zegt schepen van Onderwijs Mohamed Ridouani (sp.a). “Maar het is de verantwoordelijkheid van de stad om ervoor te zorgen dat dat op een veilige en comfortabele manier kan.”

De fietspaden die onder handen genomen worden, zijn de volgende:

–          Heverlee: Kardinaal Mercierlaan, Celestijnenlaan, Waversebaan, Geldenaaksebaan, Fietstunnelcomplex Koning Boudewijnlaan, Ijzerenwegpad, Ter Spicht, Leopold III-laan, Tivolistraat en fietsbrug, Oudebaan (aan glascontainers), Doleegstraat

–         Kessel-Lo: Jan Vranckxtracé, Eénmeilaan, Kesseldallaan, Domeinstraat, Dijledreef

–         Wilsele: Kolonel Begaultlaan, Processiestraat

–         Wijgmaal: Wijgmaalsesteenweg, Dijlemeander, Wakkerzeelsebaan

Het stadsbestuur besteedt niet enkel aandacht aan veilige weginfrastructuur, zoals bijvoorbeeld de geplande aanleg van de fietsstraten in de Parijsstraat en de Schapenstraat. Via het BOBBI-project (Bewust Op de Baan Beweeg Ik) organiseert de preventiedienst samen met de politie ook tal van acties op scholen om verkeersveiligheid te promoten. “ Elk jaar leren zo’n 6.000 leerlingen op die manier zich veilig te verplaatsen in het verkeer, als voetganger of als fietser”, zegt Ridouani. “Tijdens de schooluren leren de kinderen het hele schooljaar lang hoe ze zich best gedragen in het verkeer, via verkeerswandelingen, fietsvaardigheidsoefeningen, kennistestjes, dodehoekacties, fietscontroles, verkeerslessen, verkeersparken …”

Via een structureel overleg met de scholen, de politie en de preventiedienst worden de verkeerssituaties rond de scholen in kaart gebracht, met probleemsituaties en mogelijke oplossingen. “Er zijn al veel maatregelen getroffen, maar het kan altijd beter. De expertise en ervaringen van de scholen zijn daarin cruciaal, want niemand kent de mogelijke problemen beter dan de scholen zelf”, aldus schepen Robbeets.

Werken stad Leuven

Over de auteur

Bart Mertens

Bart Mertens