LEUVEN: COLUMNVaarwel Koning Auto, maar wat met Keizer Bus?

Het rijk van Koning Auto is stilaan uit in Leuven. Het Leuvense bestuur heeft immers de intentie om het historisch centrum volledig autoluw te maken. Een plan dat enige aanmoediging verdient want een centrum zonder Koning Auto is een aangenamer centrum. Concreet zouden er heel wat bovengrondse parkeerplaatsen sneuvelen en zullen er bijvoorbeeld enkel nog bussen door de Bondgenotenlaan mogen rijden in de toekomst.

Meteen horen we heel wat mensen roepen ‘haal die bussen dan ook maar van de straat’. Daar valt iets voor te zeggen want elke dag rijden er welgeteld 1.500 van die ijzeren monsters door de Bondgenotenlaan. Heel wat handelaars zouden die stroom van bussen liever kwijt dan rijk zijn. Een winkel-wandelstraat met enkel het hoogstnodige verkeer is immers veel aantrekkelijker. Kijk maar naar de Mechelsestraat en de Diestsestraat. En laat ons de Tiensestraat niet vergeten. Sinds Koning Auto er grotendeels werd verbannen, is die straat bezig aan een enorme heropleving. 

Allemaal zeer welgekomen, maar de plannen van de stad Leuven vereisen wel dat er voldoende ondergrondse parkeergelegenheid wordt gecreëerd aan betaalbare prijzen, bijvoorbeeld gekoppeld aan (eventueel gratis) shuttlebusjes die de bezoekers afzetten in het centrum. Oma en opa zien het immers niet zitten om kilometers te wandelen om aan een lekker stukje vis of aan een ambachtelijk bereid sneetje kaas te geraken. Hetzelfde verhaal voor gezinnen met jonge kinderen. Bijkomend probleem is De Lijn want is men daar bereid om één van de drukste busstation (R. De Somerplein) van de regio op te geven? In de Bondgenotenlaan stappen dagelijks welgeteld 18.000 reizigers op en af. Het lijkt erg onwaarschijnlijk dat De Lijn staat te springen om Keizer Bus grotendeels uit de Bondgenotenlaan –en bij uitbreiding daarvan het hele centrum- te verbannen. Koning Auto lijkt een snellere dood beschoren, ondanks het feit dat er veel protest zal komen tegen een autoluw centrum. 

Feit is dat we op een keerpunt staan wat de mobiliteit in de stad betreft. Beslissingen durven maken, daar draait het nu om. Ongetwijfeld zal er nog veel water door de (opengelegde) Dijle vloeien vooraleer Koning Auto en Keizer Bus uit het centrum verdwijnen. In blijde verwachting dromen wij bij Leuven Actueel van de terugkeer van het paard en de kar zodat de Leuvenaar terug in alle rust kan genieten van de mooie historische gebouwen. Want geef toe, een paard is toch charmanter dan een ijzeren monster. Dat gezegd zijnde groet ik u allen, met een bedenkelijke doch hoopvolle glimlach in de richting van de haalbaarheid van Leuven Klimaatneutraal 2030.

Bart Mertens

Over de auteur

Leuven Actueel

Leuven Actueel