LEUVEN: ColumnGeen fietsen onder onze veilige stolp

Soms droom ik dat we met zijn allen onder een stolp leven in deze prachtige stad en heel af en toe voelt het niet langer als een droom maar als een nachtmerrie. Komt van al die regeltjes, denk ik dan.

Zo werd ik laatst wakker met het nieuws dat je (brom)fiets parkeren verboden is op het Martelarenplein, het Rector De Somerplein, de Grote Markt, het Margarethaplein, een deel van de Brusselsestraat, de Mechelsestraat, de Bondgenotenlaan, de Diestsestraat, het Smoldersplein, de Kortestraat en de Naamsestraat. Van een uitbreiding van de verboden zone gesproken…zeg dan ineens dat je je (brom)fiets nergens meer mag parkeren in het historisch centrum. Behalve dan –uiteraard- in die prachtige ondergrondse parking onder het Rector De Somerplein die stilaan toch een klein beetje aan populariteit schijnt te winnen maar lang nog niet voldoende. Uit recente cijfers blijkt dat de fietsenstalling –goed voor 550 plaatsen- een gemiddelde bezetting van 20 % haalt. En dat ondanks herhaaldelijke campagnes over de gratis (overdag) bewaakte parking. Een goede raad: maak die parking dag en nacht gratis.

In afwachting daarvan heeft de politie de handen meer dan vol met het ophalen van foutgestalde fietsen. Nu kunnen we de argumenten wel volgen. Fietsen staan soms hinderlijk geparkeerd en het zou zo maar eens moeten voorvallen dat de hulpdiensten niet tijdig bij een slachtoffer in nood geraken door die chaotische ijzerwinkels op de straten en pleinen. Alle begrip, maar misschien was het slimmer geweest om eerst voldoende fietsenstallingen te voorzien alvorens vrachtwagens vol te laden met foutgeparkeerde fietsen. Vooral aan het station blijft het tekort een probleem. Maar er is beterschap op komst want de NMBS en het stadsbestuur hebben stappen gezet in de realisatie van minstens 800 bijkomende plaatsen in de omgeving van het station. Het zou tijd worden, denkt de eenzame fietser dan. Toch kunnen we ons bij Leuven Actueel niet van de indruk ontdoen dat Leuven zich door het strenge beleid niet bepaald profileert als een fietsstad. Als studentenstad zou dat nochtans wel mogen. Daarmee willen we de fietsers die het niet zo nauw nemen met de regels geen vrijgeleide geven, want net zoals koning Auto hebben ze ook verplichtingen. Dat gezegd zijnde kruip ik terug onder mijn veilige stolp alwaar ik me ernstig zal beraden over de aankoop van een draagbare vouwfiets, kwestie van de blauwe fietsenbrigade te snel af te zijn in de verboden zone.

Bart Mertens

Over de auteur

Leuven Actueel

Leuven Actueel