“Kraantjeswater promoten bij studenten”

Kirsten Bosmans
4 maanden geleden
114 Views
door Kirsten Bosmans

Komende donderdag wordt aan de KU Leuven het startschot gegeven van ‘Tap It Up’. Die campagne wil studenten overtuigen om over te schakelen van flessen- naar kraantjeswater. Om dat doel te bereiken worden er op verschillende locaties nieuwe kraantjes geïnstalleerd en deelt het Green Office drinkbussen uit.

Op 22 maart is het wereldwaterdag. Aan de KU Leuven wordt dat in de kijker gezet met de start van de ‘Tap It Up’-campagne. In het gebouw van de Pieter De Somer Aula wordt het eerste van drie nieuwe waterkraantjes feestelijk ingehuldigd. Dezelfde dag start het Green Office ook met het uitdelen van drinkbussen aan studenten. De komende weken gaat de campagne verder op de campussen van Gasthuisberg en Arenberg. Ook daar komen nieuwe kraantjes.

“Met deze actie willen we de studenten meer bewustmaken van de voordelen van kraantjeswater”, zegt studente en campagnecoördinator Leen Van Houdt. “Het is veel beter voor het milieu en voor de portefeuille van de student. Bovendien is het kraanwater in België van goede kwaliteit. Uiteraard moeten er dan wel genoeg mogelijkheden zijn voor studenten om hun drinkwaterfles bij te vullen en daar maken we samen met de universiteit nu werk van.”

Gerard Govers, vicerector voor duurzaamheidsbeleid aan de KU Leuven, sluit zich daarbij aan: “De CO2-uitstoot die de productie van flessenwater veroorzaakt, valt niet te onderschatten. Een consument die overschakelt op kraantjeswater reduceert zijn CO2-uitstoot met minstens 150 kilogram per jaar. De productie van water in PET-flessen kan tot 2.000 keer meer energie kosten.”

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans