Kopenleuven… stad van goud?

Kirsten Bosmans
1 maand geleden
door Kirsten Bosmans

Leuven begint steeds meer op Kopenhagen te lijken en dat is geen toeval. Het nieuwe stadsbestuur is bij wijze van spreken kind aan huis in de Deense hoofdstad en haalde er in het verleden al vaker de al even spreekwoordelijke mosterd. Het blijft maar de vraag of de modale Leuvenaar die mosterd financieel zal kunnen blijven slikken op termijn.

Een tweede leven voor de oude haven, parken aan de lopende meter, een verbluffend netwerk van fietspaden, gezellige voetgangersstraten, verkeersvrije pleintjes… Noem het op en Kopenhagen heeft het in de aanbieding. Wie het Leuvense beleid de voorbije jaren een beetje volgde, weet dat de universiteitsstad dezelfde weg is ingeslagen. Conclusie? We zijn op weg naar een stad op mensenmaat waar koning Auto de aftocht heeft geblazen. In Kopenhagen is die transitie al een feit. Liefst 26 % van de inwoners geeft aan ze bewust kiezen voor de ‘cargobike’. 43 % stelt dan weer dat ze voor woon-werkverkeer de fiets gebruiken terwijl slechts 25 % kiest voor de wagen. Mooie resultaten met slechts één klein minpuntje: 93 % kiest voor het ijzeren ros omdat het sneller is en niet omdat ze de planeet willen redden. Waarvan akte. En toch is er nog werk aan de winkel in Kopenhagen want tussen 2013 en 2017 stegen de prijzen van de woningen met liefst 35 %. Stedenbouwkundige Jan Gehl geeft toe dat Kopenhagen voor velen onbetaalbaar is geworden. “Door Kopenhagen zo mooi te maken, zijn de armere mensen verjaagd. Dat klopt. Maar ik vind niet dat we als stadsplanners steden slechter moeten ontwerpen, enkel om de rijken te verjagen en de arme donders terug te laten keren.” Stevige quote, al voegt Gehl er wel aan toe dat er een politieke oplossing gevonden moet worden. Die is er momenteel nog steeds niet in Kopenhagen. Of met andere woorden: Kopenhagen en Leuven lijken ook wat wonen betreft steeds meer op elkaar. De wonderoplossing hebben ze in de Deense stad nog niet gevonden maar ze hebben wel al geleerd hoe het niet moet. Neem nu de wijk Ørestad. Bedoeld voor 20.000 mensen maar er wonen er slechts 8.000 want eenmaal voorbij je veel te duur betaalde deurdrempel valt er geen hol te beleven. “Dat komt ervan als je de harde wetten van de markeconomie haar gangen laat gaan. Dan bouwen ontwikkelaars saaie buurten met hoge gebouwen want elke verdieping extra brengt meer geld op”, aldus de critici. De wijk Carlsberg City zou beter worden met betaalbare en duurzame woningen met een mooie sociale mix. Volgens de critici van dienst is die ‘mix’ er gekomen want dokters, advocaten en architecten mengen er zich vrolijk onder elkaar, al dan niet met een Tesla in de parkeergarage. Kortom, het is niet enkel rozengeur en maneschijn in Kopenhagen. Als Leuven niet in dezelfde valkuilen wil trappen dan moet het nieuwe bestuur haar zo geliefde Kopenhagen toch ook met een kritische blik durven bekijken. Zo niet wordt Leuven simpelweg Kopenleuven en dan zal er enkel nog plaats zijn voor de elite in de spreekwoordelijke stad van goud. We rekenen in de eerste plaats op schepen van Wonen Lies Corneillie (Groen), maar eigenlijk op het hele schepencollege om dat te voorkomen. Want een stad is pas op mensenmaat als die stad op maat van ieders portefeuille is… We wensen het nieuwe bestuur veel succes bij die uitdaging. Het zal het nodig hebben…

Bart Mertens

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans