Kan de treinverbinding Brussel-Leuven die Herent doormidden snijdt, alstublieft gespreid worden? Open brief aan Vlaams minister Ben Weyts

Stefan Van de Weyer
6 maanden geleden
door Stefan Van de Weyer

Beste Minister Weyts,

Sedert het jaar 1866 hebben wij hier in Herent de treinverbinding Brussel-Leuven, dwars door onze gemeente. Zoals u ongetwijfeld zult beamen, brengt dit voor ons gezin heel wat geluidsoverlast met zich mee. 365 dagen op een jaar …

Daarom onze (toch wel terechte) vraag : kan u niet overwegen om deze overlast te spreiden en (bijvoorbeeld bij oostenwind) de trein Brussel-Leuven door Kampenhout te sturen en niet langer door Herent? Op die manier kunnen wij ook in Herent van een extra rustdag genieten bij mooi weer. Hierbij moeten andere regio’s zich helemaal niet gediscrimineerd voelen. Herent trotseert trouwens al decennia lang het treinverkeer en dit vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week.

Dit is natuurlijk een grapje, maar toch is dit een vergelijkbare situatie met het luchthavendossier en de spreiding ervan waarvoor u momenteel pleit. Nu pleit u voor spreiding  … maar :

  • Als een oplossing van het luchthavendossier niet langer gebaseerd hoeft te zijn op de historische geluidsbelasting van voor het jaar 2000, dan behoort een spreiding van de overlast van treinverbindingen plots ook tot de mogelijkheden. Want decennialange zekerheden op de helling zetten heeft verstrekkende, onlogische en ook ongewenste gevolgen.
  • Bovendien bestaan sedert 1956 de lawaaicorridors boven de noordrand van Brussel en het noorden van Leuven. Herent trotseert al decennia lang het vliegverkeer langsheen de lawaaicorridor ten noorden van Leuven en dit vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week.
  • Bovendien werd in meerdere rechtszaken, aangespannen door de oostrand, deze spreiding reeds veroordeeld, dus is ze eigenlijk onwettig.
  • Bovendien voorziet het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RVS) deze lawaaicorridors voor opstijgend (en landend) vliegverkeer.
  • Bovendien voorziet het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan (GRS) van Herent deze lawaaicorridor ten noorden van de gemeente (Winksele-Delle) voor opstijgend vliegverkeer.
  • Bovendien hebben we de Europese verordening Nr. 598/2014. “Respect voor ruimtelijke ordening” zou in de Leuvense regio niet langer een ijdel woord meer mogen zijn.
  • Bovendien …

Met vriendelijke groeten,

Een inwoner uit Herent voor de Alliantie Regio Leuven (ARL)

www.alliantieregioleuven.be

Over de auteur

Stefan Van de Weyer

Stefan Van de Weyer