Jonge ondernemers creëren levend design

Kirsten Bosmans
2 jaar geleden
1,093 Views
door Kirsten Bosmans

Studenten aan de hogeschool Leuven-Limburg brengen een opmerkelijk decoratiestuk op de markt, een handgemaakt kunstwerk met kleurrijke vetplanten dat verticaal geplaatst kan worden.

Vier studenten van UCLL ontwierpen voor hun afstudeerproject de ‘Green Square’, een interieurstuk met vetplanten dat verticaal geplaatst kan worden. Hun idee baseerden ze op de trend van verstedelijking. “Mensen gaan steeds kleiner wonen en hebben daardoor minder ruimte,” vertelt Leander Declercq, medeoprichter van de jonge start-up. “Daarnaast toont marktonderzoek aan dat groen in huis alsmaar populairder wordt.” Door beide trends te combineren kwamen de studenten op dit trendy concept.

Door te werken met geo-textiel ontwierpen de jonge ondernemers een systeem waarbij de planten leven op een verticaal vlak. “Hierdoor wordt kostbare ruimte bespaard en creëren we een item dat in het oog springt,” gaat de medeoprichter verder. “We werken met MDF, wat vervaardigd wordt uit resthout. Dat zorgt voor een ecologische touch. Daarnaast geeft de omlijsting met keramische tegel een strakke afwerking en past het in elk interieur”.

Eenvoud en design

De studenten kozen er bewust voor om te werken met vetplanten. Volgens Declercq geven deze een grote meerwaarde. “Het voordeel is dat die eenvoudig te onderhouden zijn. Onze Squares moeten slechts 1 keer per week bewaterd worden. Daarnaast zijn er vetplanten in een rijk spectrum van kleuren. Hierdoor kunnen we onze Squares kleurvol opvullen.” Verder vertelt de medeoprichter over de multifunctionaliteit van hun Squares. “Ze kunnen de muur sieren maar ogen ook prachtig als decoratiestuk op een kast of infobalie van een bedrijf”.

Krachtige marketing

Het team bestaat voornamelijk uit marketingstudenten. Het doel van hun Small Business Project is recent aangeleerde theorie in de praktijk om te zetten. “Dit is voor ons een belangrijke sterkte,” aldus de medeoprichter. “We zijn op de hoogte van de laatste marketing trends, en hebben in onze opleiding veel praktijkoefening gehad. Deze knowhow geeft ons voorsprong op andere ondernemers. Zo kunnen we bijvoorbeeld onmiddellijk passende promotiekanalen inzetten om onze doelgroep efficiënt te bereiken. We hebben ook een grondige kennis van sociale media en digitale marketing die we goed kunnen inzetten.”

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans