IDENTITEIT

Leuven Actueel
2 jaar geleden
111 Views
door Leuven Actueel
1. IDENTITEITSKAART
Ben je Belg, ouder dan 12 jaar en ingeschreven in het bevolkingsregister, dan moet je een identiteitskaart hebben. Vanaf 15 jaar moet je ze ook steeds bij je hebben.

Procedure
De dienst bevolking nodigt je uit. Vervolgens kom je persoonlijk naar de dienst bevolking en breng je volgende documenten mee:

  • je uitnodiging
  • een pasfoto
  • je huidige identiteitskaart of een attest van verlies of diefstal
  • geld of bankkaart (eerste kaart:€ 18, een tweede afgifte: € 20, 12-jarigen: gratis)Nadien ontvang je thuis een pin- en pukcode. Daarmee ga je naar de dienst bevolking. Je elektronische identiteitskaart wordt geactiveerd. Pincode kwijt? Een herdruk kost € 10.

Spoedprocedure

Vermijd een spoedprocedure door een maand tot 6 weken op voorhand je identiteitskaart aan te vragen. Hetzelfde geldt voor een kids-ID. Een zeer dringende aanvraag waarbij je de kaart de derde werkdag na aanvraag ontvangt kost € 185 (€ 175 voor een kids-ID). Een dringende aanvraag waarbij de kaart de vierde werkdag na aanvraag ter beschikking is, kost € 120 (€ 110 voor een kids-ID). Kom voor 14.00 uur langs in het stadskantoor om een spoedprocedure op te starten.

Diefstal of verlies

  • Bij diefstal van je elektronische identiteitskaart doe je onmiddellijk aangifte bij de politie
  • Bij verlies of vernieling van je elektronische identiteitskaart doe je aangifte bij de dienst bevolking
  • Laat ook de elektronische functie van je kaart meteen buiten werking stellen. Je kan hiervoor terecht bij de dienst bevolking en bij Doc Stop, de helpdesk van het Rijksregister. Doc Stop is 24 uur per dag bereikbaar op 00800 2123 2123 (gratis) of op 02 518 21 23.

Breng mee:
een pasfoto voor het ‘bewijs van aangifte van verlies, diefstal of vernietiging van een identiteitskaart’.

Vind je je pin- en pukcode niet meer, dan kan je een herdruk van deze codes aanvragen bij de dienst bevolking. Vul hiervoor het document ‘Verklaring betreffende de codes voor de activering en het gebruik van een elektronische identiteitskaart’ in. Je vindt het document op www.leuven.be.

Meer info over de identiteitskaart bij de dienst bevolking:
016 27 21 90, bevolking@leuven.be of op www.leuven.be

2. KIDS-ID

Je kan voor je kind een kids-ID aanvragen voor kinderen tot 12 jaar. In België is dit niet verplicht. Om naar het buitenland te gaan wel. Een kids-ID is 3 jaar geldig.

De kids-ID heeft ook extra functies:

  • Dankzij de elektronische chip en een geheime code kan je kind vanaf 6 jaar de kaart gebruiken om zich te identificeren op internet (veilig chatten, bibliotheek …).
  • De kaart is verbonden met Hallo Ouders. Zo vermeldt de kids-ID een centraal telefoonnummer waaraan je verschillende telefoonnummers van familieleden of anderen kan koppelen. Dat is nuttig als je kind in gevaar is. Kan men jou niet bereiken, dan schakelt het gesprek automatisch door naar Child Focus.
  • De kaart bevat meerdere veiligheidselementen, die pogingen tot vervalsing bemoeilijken

Aanvraag

  • Wie? De persoon met het ouderlijk gezag en het kind.
  • Waar? Bij de dienst bevolking in het stadskantoor of deelgemeentehuis.
  • Wanneer? De productie en levering van een kids-ID neemt enkele weken in beslag. Je doet de aanvraag dus best minstens een maand voor je de kids-ID nodig hebt.
  • Wat breng je mee? Een recente pasfoto van het kind en jouw identiteitskaart.
  • Wat kost het? kids-ID kost € 6 Bij vervanging wegens diefstal, verlies … betaal je € 10.

Nadien ontvang je thuis een pin- en pukcode. Daarmee ga je naar de dienst bevolking waarbij je de aanvraag hebt opgestart. Je kids-ID wordt geactiveerd.

Meer info over de kids-ID bij de dienst bevolking:
016 27 21 90, bevolking@leuven.be of op www.leuven.be

3. INTERNATIONAAL PASPOORT

In 2014 is de biometrische reispas met vingerafdruk ingevoerd.

Aanvraag

  • Wie? De aanvraag moet strikt persoonlijk gebeuren.
  • Waar? In het stadskantoor, niet in de deelgemeentehuizen
  • Wat breng je mee?
    • 1 kleurenpasfoto van goede kwaliteit, met een egaal witte achtergrond, in voor aanzicht;
    • vorig paspoort (of een bewijs van diefstal of verlies);
    • contant geld of een bankkaart (geen kredietkaart).
  • Hoe lang duurt het? De normale procedure duurt 2 weken en de spoedprocedure 2 werkdagen.

Noodprocedure om humanitaire redenen (ongeval, overlijden familie in het buitenland …)

De Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken geeft hiervoor een voorlopig paspoort af. Dit document vraag je rechtstreeks aan bij de federale overheid, dus niet bij de dienst bevolking. Het is beperkt in duur (reisperiode), in bestemming en kan je niet verlengen.

Prijzen
Normaal
Spoed
64 bladzijden
– 18 jaar
€ 45
€ 210
€ 210
+ 18 jaar
€ 90
€ 255
€ 255
2de paspoort
€ 90
€ 255
€ 255

 

Tweede paspoort

Een tweede paspoort wordt alleen toegestaan in uitzonderlijke gevallen:

  • Als je meerdere toekomstige reizen maakt naar landen die Belgen aan de visumplicht onderwerpen
  • Als je reizen maakt naar landen met onderling gevoelige, gespannen relaties (conflictlanden).

Om een tweede paspoort aan te vragen, breng je mee:

  • Een schriftelijke en gemotiveerde aanvraag voor een tweede paspoort gericht aan het gemeentebestuur. De aanvraag moet een opsomming op naam van de verschillende landen van bestemming bevatten. Voor toeristische redenen stel je zelf deze aanvraag op. Is het tweede paspoort beroepshalve vereist dan stelt de werkgever of het bedrijf waarvoor je werkt de aanvraag op.
  • Een attest van minstens één ambassade of consulaat van een land van bestemming waaruit blijkt dat voor een visumaanvraag het originele paspoort (en niet een kopie) meer dan 5 werkdagen op de ambassade of het consulaat moet blijven of je hebt op je paspoort minstens vijf visa staan die in het afgelopen jaar werden afgegeven.

De motivering moet altijd uitgaan van een fundamentele noodzaak om een tweede paspoort te hebben om bepaalde reizen te maken en mag zich niet beperken tot de verwijzing naar het praktische, bijkomende gemak van een extra paspoort.

Paspoorten voor kinderen en jongeren

Sinds 1 september 1999 moeten alle kinderen een eigen paspoort hebben als ze naar een land reizen waar een internationaal paspoort vereist is (soms is ook een visum vereist). Een paspoort voor kinderen is 5 jaar geldig. De normale procedure duurt 2 weken, de spoedprocedure 2 werkdagen. Ook kinderen en jongeren doen hun aanvraag persoonlijk, vergezeld van de persoon die het ouderlijke gezag uitoefent (vader, moeder of voogd), bij de dienst bevolking.

64 bladzijden paspoort

Wie veel reist naar verschillende bestemmingen waar telkens weer een ander visum voor nodig is, kan sinds 1 januari 2006 een dik paspoort aanschaffen. Het boekje telt 64 pagina’s en is enkel verkrijgbaar met de spoedprocedure.

4. REIZEN NAAR HET BUITENLAND

Je identiteitskaart is 5 jaar geldig, een kids-ID is 3 jaar geldig. Voor reizen naar bepaalde landen (bv. Egypte) moet je identiteitskaart, paspoort (reispas) en verblijfskaart meer dan
6 maanden geldig zijn op de dag dat je toekomt. Voor reizen naar het buitenland heeft elk kind een kids-ID nodig. Voor reizen buiten Europa is vaak ook een internationaal paspoort (reispas) nodig. Ook voor deze twee documenten is de geldigheidsduur van belang.

Meer informatie bij de dienst bevolking:
016 27 21 90, bevolking@leuven.be of op www.diplomatie.belgium.be of op www.leuven.be

5. NATIONALITEIT/NATURALISATIE

Toekenning van de Belgische nationaliteit kan door:

  • geboorte uit een Belgische ouder of adoptie door een Belgische adoptant
  • geboorte in België
  • het Belg worden van een ouder of adoptant.

Verkrijging van de Belgische nationaliteit kan door een nationaliteitsverklaring bij de burgerlijke stand of naturalisatie bij de Kamer van Volksvertegenwoordigers.

Meer info bij de dienst burgerlijke stand:

016 27 21 93, burgerlijke.stand@leuven.be