Geluidshinder Brussels Airport in werkelijkheid tien keer hoger

Stefan Van de Weyer
2 maanden geleden
door Stefan Van de Weyer

Uit berekeningen van Groen Vlaams-Brabant blijkt dat Brussels Airport het aantal mensen dat sterk lijdt onder de geluidshinder, de ernstig gehinderden, zwaar onderschat. Op basis van Vlaamse normen telt Brussels Airport zelf zowat 14.000 ernstig gehinderde omwonenden. Het reële aantal ligt echter in de buurt van 144.000. Dat blijkt uit berekeningen van Groen Vlaams-Brabant op basis van nieuwe normen opgesteld door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Dat is ruim tien keer zoveel. Voor Groen is dit een signaal om de Vlaamse normen af te stemmen op de strengere Brusselse normen.

De luchthavenuitbater laat jaarlijks door een universiteit, vroeger de KU Leuven, nu het UGent, de geluidshinder berekenen. Voor de rekenmethode baseert de universiteit zich op de Vlaamse milieuwetgeving (VLAREM). Volgens Groen holt die wetgeving achter de feiten aan.

Tie Roefs, gedeputeerde voor leefmilieu Vlaams-Brabant (Groen): “Volgens de studies van een universiteit, besteld door luchthavenuitbater Brussels Airport, is er in Rotselaar, Tervuren of Meise geen hinder meer. Maar mensen uit die gemeenten weten wel beter. Vlaanderen neemt genoegen met een geluidscontour vanaf 55 decibel (db) rondom de luchthaven. Maar de WHO raadt aan om een ruimere zone te bestuderen, vanaf 45 decibel. De burgemeesters van Vlaams-Brabant bestelden een studie die de hinder vanaf 45 decibel berekende. Ik sta paf van het resultaat. De hinder reikt van Dilbeek in het westen tot Aarschot in het oosten. Zuidwaarts gaat het van Hoeilaart tot Huldenberg. Zowat driekwart van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ligt binnen de overlastzone. In het noorden is het vlieglawaai nog steeds goed hoorbaar in stukjes van Mechelen, Bonheiden, Sint-Katelijne-Waver, Putte en Heist-op-den-Berg. Ook de provincie Antwerpen voelt dus de nabijheid van de luchthaven.”

Verder hanteert de WHO binnenkort nieuwe normen om het percentage bewoners dat ernstige hinder ondervindt binnen elke geluidscontour te berekenen.

Tie Roefs vult aan: “Vroeger hanteerde VLAREM de Europese Miedema-norm om te achterhalen hoeveel mensen gezondheidsschade ondervinden door het vlieglawaai. Maar ook die norm vindt de WHO te laks. Binnenkort publiceert de WHO nieuwe normen die het percentage ernstig gehinderden in de luidste contouren ongeveer één derde hoger inschat. Dat valt nog mee. Maar in de stillere contouren is het verschil veel groter. Daar schat de WHO het percentage ernstig gehinderde buren vier tot acht keer hoger dan vroeger. Bijgevolg schiet dus ook het aantal gehinderden per contour de hoogte in. Volgens mij is zelfs dit nog een onderschatting. We weten immers dat vliegtuigen zich niet altijd aan de opgelegde route houden. Zo hoor ik in Kessel-Lo vaak vliegtuigen die naar het oosten opstijgen. Normaal mogen zij pas voorbij Tienen afdraaien naar het zuiden. Zulke hinder is hier nog niet eens bijgeteld.”

Met de onderzoeksnormen van de WHO kom je uit bij een veel hoger aantal mensen die ernstige hinder ondervinden. Door de combinatie van een groter onderzoeksgebied en een hoger percentage gehinderden per zone, vermenigvuldigt het totale aantal omwonenden die ernstige hinder ondervinden met een factor 10,6. Dat sluit meer aan bij de ervaringen op het terrein.

“Ik hoop dat de Vlaamse regering hier conclusies uit trekt. De lakse Vlaamse normen zouden beter afgestemd worden op de strengere Brusselse normen. Vlamingen hebben evenveel recht op rust als Brusselaars, want lawaai is méér dan een ongemak. Ieder van ons heeft acht uur slaap nodig. Zodra die slaap onderbroken wordt, lijdt onze gezondheid daaronder. Dat gaat van overgewicht tot verloren levensjaren,” besluit Tie Roefs.

De berekeningswijze kun je hier raadplegen.

Over de auteur

Stefan Van de Weyer

Stefan Van de Weyer