“Geef Leuvense leerlingen voorrang op Leuvense middelbare scholen”

Kirsten Bosmans
7 maanden geleden
3,882 Views
door Kirsten Bosmans

Maandag 8 mei kregen meer dan honderd kinderen en hun ouders het bericht dat ze in geen enkele school ingeschreven waren geraakt. “Ik vind het stuitend dat ik elk jaar opnieuw aan Leuvense ouders moet uitleggen waarom hun kind geen plek vindt op een Leuvense middelbare school van hun voorkeur.” Dat is het gevolg van de grote druk uit de hele brede regio op het Leuvense onderwijs. Twee op drie leerlingen is afkomstig van buiten Leuven.

Schepen van Onderwijs Mohamed Ridouani is niet te spreken over de passiviteit van Vlaanderen, dat bevoegd is voor het middelbaar onderwijs, om een rechtvaardig inschrijvingssysteem op poten te zetten voor alle secundaire scholen, over alle netten heen. Extra budget vrijmaken om snel bijkomende capaciteit te creëren is ook noodzakelijk. Als die maatregelen uitblijven, pleit Ridouani voor een voorrangsregeling voor Leuvense scholieren.

Meer dan zestig procent van de leerlingen in Leuvense scholen woont niet in Leuven. “Het Leuvens onderwijs is populair in de heel brede regio, tot de rand rond Brussel en ver in het Hageland”, zegt Ridouani. “Een groot deel van die leerlingen heeft dichter bij huis een alternatief en komt toch naar Leuven, vanuit Vilvoorde, Zaventem, Tervuren of Aarschot, Diest en Tienen. Op zich heb ik daar geen problemen mee, als er plek genoeg is. En dat is vandaag niet het geval.”

De schepen roept de Vlaamse overheid op om snel werk te maken van een capaciteitsverhoging. Tegen 2020 zouden er meer dan 1.000 plaatsen moeten bijkomen in Leuven. “Ofwel moet ik meer middelen krijgen om het plaatstekort op te vangen zodat iedereen die naar een Leuvense school wil gaan dat kan, ofwel wil ik voorrang kunnen geven aan Leuvense leerlingen. Ik krijg nu eenmaal niet uitgelegd aan een mama uit Heverlee dat haar kind een half uur moet pendelen naar een school ver weg, terwijl er een pak scholen op wandel- of fietsafstand liggen en een leerling uit Vilvoorde daar wel naar school kan gaan, hoewel die ook in eigen stad naar school kan.”

De grote boosdoener is het inschrijvingssysteem, dat de schoolnetten zelf organiseren. Momenteel werkt enkel het vrije net in Leuven met een online systeem. Ouders geven een lijst met scholen op en vervolgens wijst een computeralgoritme lukraak een school toe, zonder rekening te houden met de woonplaats. En dat leidt bij te veel ouders en kinderen tot moeilijke situaties.

“Ik ga alle onderwijsnetten in Leuven samenbrengen om uit te zoeken hoe we een digitaal, uniform en rechtvaardig inschrijvingssysteem voor het secundair onderwijs kunnen uitwerken waar afstand tot de school een rol in speelt.” In het beste geval wordt een digitaal inschrijvingssysteem in heel Vlaanderen ingevoerd, over de netten heen. “Ouders kijken niet enkel binnen de eigen gemeentegrenzen uit naar een school. Dat bewijst het hoge aantal niet-Leuvenaars in onze middelbare scholen. Een overkoepeld Vlaams inschrijfsysteem zou dus logischer zijn, ook om dubbele inschrijvingen en artificiële wachtlijsten en de bijhorende chaos en stress te voorkomen.”

Dat die tweeledige oplossing, een capaciteitsverhoging en een rechtvaardig inschrijvingssysteem, werkt, bewijst het Leuvense basisonderwijs, waar de stad wél bevoegd voor is. “Samen met de scholen, over alle netten heen, heb ik 500 extra plaatsen gemaakt en een digitaal systeem op poten gezet waar afstand een factor is. Resultaat: 97 procent van de kinderen heeft een plaats in hun school van eerste of tweede keuze, niemand heeft nodeloos moeten kamperen en er is nog plaats over.”

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans