Fietssnelweg Leuven-Brussel wordt 800 meter korter

Kirsten Bosmans
2 maanden geleden
493 Views
door Kirsten Bosmans

De F3, de fietssnelweg tussen Leuven en Brussel, wordt rechtgetrokken in Kortenberg. Drie zogenaamde ‘knikjes’ worden weggewerkt, zodat de F3 in totaal 800 meter korter wordt. De Vlaamse overheid, de provincie Vlaams-Brabant en de gemeente Kortenberg investeren samen 2,6 miljoen euro om fietsen tussen Leuven en Brussel vlotter, veiliger en dus nog veel aantrekkelijker te maken.

In Kortenberg zal de F3 rechtgetrokken worden door de knikjes in de Zavelstraat en Kouterstraat en de grote knik in de Everbergstraat weg te werken. Dankzij deze werken kan de fietser binnenkort nog vlotter en veiliger tussen Leuven en Brussel fietsen.

“De F3 wordt niet alleen korter, maar ook vlotter en veiliger. Zo wordt de fietssnelweg tussen Leuven en Brussel aantrekkelijker voor meer nog mensen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Vlaanderen investeert volop mee om nog meer mensen te verleiden om de file te ruilen voor de fiets. Op de F3 krijgen de fietsers letterlijk voorrang. Zo geraak je met de fiets sneller en comfortabeler op het werk. Het wegwerken van de omleidingen in Kortenberg versterkt dat fietseffect alleen maar verder.”

“De F3 in Kortenberg volgt voornamelijk de HST-spoorlijn. Maar op enkele plaatsen verlaat het fietspad dit traject om een baan over te steken. De fietser wordt dan omgeleid. Dit zijn de zogenaamde ‘knikjes van Kortenberg’. Naast een knikje aan het station van Erps-Kwerps en de kruising met de Zavelstraat, is er ook nog een grote knik. Vanaf de Everbergstraat maakt deze route een knik via de Kwerpsebaan richting station van Kortenberg”, zegt Chris Taes, burgemeester van Kortenberg.

Uit een eerdere bevraging van fietsers op deze route blijkt dat velen van hen fietstunnels op deze plaatsen wensen. “Het is logisch dat fietsers vragende partij voor fietstunnels zijn”, zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor mobiliteit. “Zo’n tunnels verhogen de verkeersveiligheid omdat fietsers geen autowegen meer hoeven over te steken. Een tunnel levert ook tijdswinst op want het traject wordt met 800 meter ingekort. Bovendien verhoogt het rijcomfort. De fietser hoeft niet te vertragen en heeft geen last van minder comfortabel ingerichte oversteekplaatsen.”

De werken zijn gegund aan Wegebo en worden opgesplitst in twee fases. Op 17 september start fase 1. Deze eerste fase pakt onder meer de NMBS-parking in Erps-Kwerps en de doorsteek ter hoogte van de Kouterstraat aan, alsook de kleine knik over de Zuurbeek. In een tweede fase worden de knik ter hoogte van de Zavelstraat en de grote knik (Everbergstraat) weggewerkt. Deze fase is voor later: de gemeente is hiervoor volop bezig met onderhandelingen over de grondverwervingen.

“Na de werken aan de knik fietst men van de Everbergstraat tot het station van Kortenberg dankzij een gloednieuwe fietsinfrastructuur van 4 meter breed en met een lengte van 850 meter langs het spoor: vlot, comfortabel en veilig”, zegt Bart Nevens, schepen van Openbare Werken van Kortenberg.

De werken kosten 2.232.571,74 euro. De gemeente Kortenberg maakt hiervoor gebruik van het vernieuwde fietssnelwegen-subsidiereglement. De Vlaamse overheid en de  provincie Vlaams-Brabant dragen elk 50 procent van de ontwerp- en aanlegkosten en van de grondverwervingen.
De uitbreiding van de NMBS-parking wordt in het kader van de P&R-studie van het kabinet Weyts aangepakt in samenspraak met De Werkvennootschap. De Werkvennootschap zorgt ook voor de financiering. De totaalkost van het volledige project bedraagt ca. 2.610.000 euro.

 

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans