Drie cruciale werven voor Leuvense fietser: AWV wacht op vergunningen

Kirsten Bosmans
6 maanden geleden
door Kirsten Bosmans

De komende weken of maanden start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) op drie locaties in Leuven met wegenwerken die belangrijke verbeteringen voor Leuvense fietsers zullen realiseren. Het gaat concreet om een nieuw fietspad langs de Lüdenscheidsingel, een breder fietspad en meer opstelruimte aan de Tiensevest en veilige kruispunten aan de Vaartkom.

Anton De Coster van AWV: “Nu krijgen we plots te horen dat we niet mogen starten, terwijl iedereen al maandenlang op de hoogte is van de plannen en onze aannemers binnenkort zouden kunnen beginnen. We zouden pas in de 2de helft van oktober van start mogen gaan. Dit is onbegrijpelijk, want we hebben de afgelopen maanden constructief samengewerkt met de Leuvense ambtenaren en de lokale politie. We coördineerden de vele projecten en werkten minderhinder-maatregelen uit, zodat de hinder voor de automobilisten zoveel mogelijk beperkt wordt. Wij hopen daarom dat we alsnog de nodige signalisatievergunningen krijgen, zodat onze aannemers toch nog snel aan de slag kunnen gaan.”

Nochtans constructieve samenwerking met ambtenaren en politie

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft in de afgelopen maanden ter voorbereiding van belangrijke wegenwerken op drie locaties in Leuven intensief overlegd met het stadsbestuur, de Lokale Politie en de bouwheren van de andere werven (Elia en de Vlaamse Waterweg nv, nutsmaatschappijen zoals Orange). Dankzij constructieve samenwerking konden de meeste knelpunten en complicaties weggewerkt worden. Zo bleek dat er aan de Vaartkom verschillende kleine ingrepen moesten gebeuren in opdracht van de stad en dat er een leiding van Elia vervangen moest worden. Aan de Lüdenscheidsingel moest Orange dan weer bijkomende voorbereidingen treffen voor de aannemer van AWV aan de slag kon gaan. De nutsmaatschappijen hebben de meeste van hun leidingen verlegd en de werken van Infrabel aan de Blauwputbrug werden op 14 september beëindigd. De aannemers zouden dus binnen afzienbare tijd kunnen beginnen aan de eigenlijke wegenwerken, maar AWV kreeg te horen dat de nodige signalisatievergunningen pas in de tweede helft van oktober van kracht zouden worden.

Anton De Coster: “Dit dreigt serieuze gevolgen te hebben. Als we pas in de 2de helft van oktober mogen starten, dan zullen de werken aan de Vaartkom sowieso uitgesteld moeten worden naar het voorjaar, want we kunnen de asfaltwerken niet uitvoeren bij winterse vriestemperaturen. Aan de Lüdenscheidsingel kunnen we in oktober wel nog starten met de aanleg van het fietspad. Daar hebben we trouwens een uitvoeringsmethode uitgewerkt waarbij het autoverkeer tijdens de spitsuren twee rijstroken behoudt. Aan de Tiensevest zullen we, om de bushalte uit te breiden, sowieso twee weken lang lokaal een rijstrook op de buitenring (R23) moeten innemen. Daar is geen andere manier van werken mogelijk, jammer genoeg. We willen er geen doekjes om winden: er zal hinder zijn. Maar na de werken zal het verkeer wel veiliger zijn.”

De drie werven van AWV

Langs het viaduct van de Lüdenscheidsingel komt een gloednieuw fietspad (van anderhalve km lang) zodat fietsers vlot – en volledig gescheiden van het autoverkeer – van het Engels Plein tot aan de Nieuwe Mechelsesteenweg zullen kunnen rijden. Ter hoogte van de Pompstraat komt er een bushalte (op het viaduct), zodat de bewoners van de omliggende straten veilig de bus richting Gasthuisberg/Tervuursepoort kunnen nemen.

Tussen de Tiensepoort en het Provinciehuis, aan de kant van de buitenring (R23), wordt het dubbelrichtingsfietspad verbreed. AWV maakt van de gelegenheid gebruik om de opstelruimte voor fietsers aan de Tiensepoort te vergroten en om een bushalte te verlengen.

Aan de Vaartkom bouwde nv De Vlaamse Waterweg maanden geleden al een nieuwe klapbrug over het kanaal Leuven-Dijle (de Vaartkombrug voor fietsers en voetgangers werd al gerenoveerd en opengesteld). AWV zal nu het werk afmaken door de verkeersknoop van de twee nieuwe bruggen en de kruispunten van de Zoutstraat, de Redersstraat en de Aarschotsesteenweg (N19) in te richten.

Voor de voorlopige timing van de drie werven van AWV: bekijk de projectpagina’s via www.wegenenverkeer.be/leuven

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans