Doe-boerderij voor kinderen draait op volle toeren

Doe boerderij
Kirsten Bosmans
6 maanden geleden
482 Views
door Kirsten Bosmans

Sinds de Doe-boerderij in Abdij van Park, met de steun van de stad, de deuren opende op 1 september, hebben al 1.750 leerlingen en leerkrachten de weg naar de historische site, midden in de natuur, gevonden. “In openlucht, in de natuur, bezig zijn met voeding en dieren boeit jongeren. Het is een fijne afwisseling met de schoolbanken”, verklaart schepen van Onderwijs Mohamed Ridouani het succes. Ook alle Leuvenaars zijn welkom op de verschillende Doe-markten in de Abdij.

Op zondag 23 april organiseert de Doe-boerderij de tweede Doe-markt, waar producenten, telers en verdelers hun biologische producten voorstellen en verkopen. “Steeds meer mensen willen lokale producten, rechtstreeks van bij de boer. De Doe-boerderij past perfect in die vraag. Abdij Van Park wordt zo opnieuw een aantrekkelijke, levendige plek”, zegt Ridouani. Ook voor kinderen is er die dag een heleboel te beleven: zaadbommen maken, bijenhotels knutselen of gewoon op verkenning trekken op de historische site.

Op 21 mei is er Parkabdij Op Zondag, waar ook de Doe-Boerderij present tekent met eetstandjes. “Met eigen gekweekte producten maken onze koks een lekkere maaltijd, die je gezellig in de Abdij kan opeten”, zegt Els Claeys van de Doe-Boerderij. Op 18 juni volgt nog een Doe-markt, opnieuw met allerlei lokale producten.

Workshops en kampjes

In de eerste plaats is de Doe-boerderij vooral een leerplek. “Leren over de natuur, techniek en landbouw en ervaringen opdoen buiten de schoolmuren is zowel voor de leerlingen als voor de leerkrachten een plezante belevenis. We willen deze manier van leren, vanuit zo’n unieke omgeving, ondersteunen omdat het motiverend werkt voor kinderen en jongeren. Wat ze zelf al doende ervaren en leren blijft hen het meeste bij”, zegt Ridouani.

De Doe-boerderij heeft verschillende workshops, op maat van zowel kleuters, lagere schoolkinderen als middelbare scholieren. “De workshops voor kleuters en kinderen uit het eerste en tweede leerjaar spelen vooral in op de beleving met hun zintuigen”, vertelt Claeys. “Met de koeien, schapen en konijnen op de boerderij en een bezoek aan de boeren op hun veld, leren de kinderen spelenderwijs over landbouw, de oorsprong van hun dagelijkse voeding en waarom we best zorg dragen voor de natuur.”

Ook de oudere leerlingen uit de lagere school, uit de tweede en derde graad, kunnen leren over die thema’s, door actief deel te nemen aan het boerderijleven. “Werken op het veld, de dieren eten geven, de stallen uitmesten, koken met de groenten die rechtstreeks van het veld komen… Met andere woorden: met beide voeten in het veld ontdekken hoe boeren werken”, verduidelijkt Claeys.

Voor leerlingen uit het middelbaar onderwijs richt de workshop zich op teambuilding, door samen verschillende opdrachten uit te voeren op de boerderij, het veld en bij de dieren, om elkaar en de groep te leren kennen. “Als afsluiter koken ze samen een maaltijd met producten die ze zelf geoogst hebben”, vertelt Claeys enthousiast.

Naast de workshops zijn er ook doorlopende trajecten, waarbij klasjes tijdens het schooljaar maandelijks naar de boerderij trekken. “Zo bouwen de kinderen een band op met de site en de natuur en raken ze betrokken bij de verschillende facetten van landbouw.”

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans