Difilia & Casa Di Lupo lanceerden nieuw kledingmerk op Half Oogst

Stefan Van de Weyer
1 jaar geleden
door Stefan Van de Weyer

Als er iets belangrijk is in de mode, dan is het eigenheid. En dat hebben zowel Casa di Lupo en Difilia begrepen. De twee jonge ondernemingen beslisten enkele maanden geleden deel te nemen aan De Start-Up in Leuven en zetten ondertussen hun eerste stappen in de bedrijfswereld. Het voorbije weekend waren ze klaar om een eigen merk op de markt te brengen. De ene in de vorm van accessoires in een seventies jasje, de andere in de vorm van een eigen streetwear kledinglabel.

OUDE KLEDINGSTUKKEN WORDEN HIPPE HEBBEDINGEN
“Ik vond prachtige oude kleren uit de jaren ’70 op zolder bij mijn oma. Die wilde ik niet weggooien en dus besloten we om de stofjes te gebruiken om hippe haarrekkers en kleurrijke zakjes mee te naaien”, vertelt Ann-Sofie Claes (17), creatieve duizendpoot en deelnemer van De Start-Up. En zo geschiedde Difilia: de nieuwe start-up van Ann-Sofie, Sabina Dautova (17) en Helene Louwette (17). Seventies sfeer en oude schatten opwaarderen, dat is waar het allemaal om draait bij hen. Vertrekkende van unieke stuks. “We zijn al langer bezig met het pimpen van onze eigen kleren; oversized haarrekkers, bloesjes, zakken… noem maar op. We houden van de typische kledij en accessoires die een leuke ’seventies vibe’ creëren”, vertelt Sabina. “Met De Start-Up kwam het idee om onze spullen niet meer enkel voor onszelf te maken, maar uit te breiden en te verkopen. Want we zijn ervan overtuigd dat er nog meer mensen helemaal weg van de sfeer van de jaren ‘70”, vult Helene aan. Difilia zal deze zomer op verschillende evenementen staan. “We bekijken de mogelijkheden voor een webshop of samenwerkingen met lokale handelaars in Leuven. De persoonlijke touch blijft natuurlijk het leukst!”

CASA DI LUPO: URBAN STREET WEAR MEETS KLASSIEKE KUNST
Een fashionable en eigenwijs streetwear label, met net dat tikkeltje meer. Unieke prints en stijlvol design. Voor Quinten (16) is het al lang duidelijk: “Ik ben gepassioneerd door mode en wilde al lang een eigen kledinglijn oprichten”. Met Casa Di Lupo sloegen Quinten Kasch (16), Isha Frateur (16), Wolf Vierbergen (14) en Sarah Bekambo (16) de handen in elkaar om een Urban kledingmerk uit de grond te stampen. “Fotografie en kunst zijn heel belangrijk binnen ons concept. Het zijn dan ook vooral onze eclectische invloeden die ervoor zorgen dat we fris blijven”, vult Isha (17) aan. Casa Di Lupo lanceerde net haar eerste collectie. “Een super spannend moment. Na het creatieve ontwerpen, kwam de fotoshoot, de website bouwen, de productie van de kledij zelf, marketing enzovoort. Een eigen kledinglijn lanceren houdt heel wat meer in dan zomaar iets ontwerpen”, leert Quinten nu. “Ik kijk al uit naar onze volgende collectie. We streven er natuurlijk naar om het steeds beter te doen”. Klassieke kunst verknippen tot draagbare streetwear moet ook helemaal kunnen, vindt Sarah. “We vinden het leuk om net anders te zijn, gedurfd en out of the box. We vinden inspiratie in zeer verschillende invloeden; van de hip hop scene tot klassieke kunst.”

EERSTE VERKOOP TIJDENS HALF OOGST Tijdens Half Oogst toverde Straatrijk het Ladeuzeplein om tot een urban plein waar van alles te beleven viel. Je vond er de verschillende start-ups terug op de urban markt.

EEN START-UP VAN MIJNLEUVEN
Difilia & Casa Di Lupo zijn jonge ondernemingen die het levenslicht zagen met ondersteuning van het project De Start-Up van mijnLeuven, het jongerenlabel van stad Leuven. De Start-Up is een krachtig ondernemerschapsproject waar jongeren (15 -17 jaar) hun dromen in eigen handen nemen, op zoek gaan naar duurzame concepten en bouwen aan een sterk merk. Durven experimenteren, straffe skills aanscherpen en preven van een eigen onderneming staat centraal.

Over de auteur

Stefan Van de Weyer

Stefan Van de Weyer