Diest bekijkt zichzelf als regionaal winkelcentrum

station-diest
Stefan Van de Weyer
9 maanden geleden
48 Views
door Stefan Van de Weyer

Uit studies blijkt dat Diest veel kopers uit de buurgemeenten aantrekt. Meer dan veertig procent van de inwoners van Halen (42%) en Bekkevoort (41%) komt naar Diest om hun dagelijkse inkopen te verrichten, een profilering als regionaal winkelcentrum is aan de orde.

Met 33,5% heeft Scherpenheuvel het hoogste percentage voor periodieke aankopen bij de detailhandelaars in het Diestse. De gemeente is van plan om actief promotie voeren in Vlaams-Brabant, in de Antwerpse Kempen en in Limburg. Sinds de invoering van de promotiebijdrage beschikken ze immers over een groter budget voor de organisatie van activiteiten en voor promotie.

De gemeente had daarenboven in 2016 ongeveer 70.000 euro aan extra inkomsten, dit zal integraal gebruikt worden voor de promotie van de binnenstad. Ze hebben 27 panden beschikbaar waar pop-ups kunnen van start gaan. Daarbij komen enkele voordelige voorwaarden;  eigenaars worden vrijgesteld van de belasting op leegstand. De huurder betaalt tijdens het eerste jaar slechts vijftig procent van de huur. Hij wordt ook vrijgesteld van de promotiebijdrage. Beide partijen zijn ook niet gebonden aan de lange termijnen van de handelshuur.

Over de auteur

Stefan Van de Weyer

Stefan Van de Weyer