De Zonnebloem huldigt gloednieuwe school in

Kirsten Bosmans
3 maanden geleden
door Kirsten Bosmans

Afgelopen zaterdag huldigde De Zonnebloem haar gloednieuwe school in. Het werd een feestelijk gebeuren, samen met vele genodigden, ouders, leerkrachten en natuurlijk de kinderen.

Dat de capaciteit in het Leuvens basisonderwijs omhoog moest, werd heel duidelijk uit de resultaten van de studie die stad Leuven door KU Leuven liet uitvoeren in 2012. Om tegemoet te komen aan de capaciteitsproblemen die het basisonderwijs in Leuven tegen 2018 zou ondervinden, startte schepen van onderwijs, Mohamed Ridouani, een taskforce op met vertegenwoordigers van alle Leuvense basisscholen.

Deze taskforce was de noodzakelijke steun in de rug voor de vzw Katholiek Onderwijs Kessel-Lo (met scholen in Vlierbeek, Boven-Lo en 2 in Blauwput) voor de realisatie van De Zonnebloem. De teruglopende inschrijvingen in de kleuterschool, te wijten aan de afwezigheid van doorstroommogelijkheden naar het lager onderwijs, maakten duidelijk dat er nood was aan een nieuwe, volwaardige basisschool, met kleuter- en lager onderwijs dus.

Met de middelen die de Zonnebloem in 2013 vanuit de Taskforce ontving, werd een gloednieuwe school rechtgezet met, naast de noodzakelijke schoolvoorzieningen van secretariaat, leraarslokaal en turnzaal, ruimte voor 10 klaslokalen: 4 voor de allerkleinsten en 6 leerjaren voor de lagere school. Het resultaat van deze uitbreidingsoperatie was opvallend: de inschrijvingen stegen jaarlijks op significante manier; momenteel zijn er al een aantal klassen volledig volzet.

Voor het ontwerp van de gloednieuwe school koos een panel van leraren, ouders en leden van de inrichtende macht voor architectenbureau IVH_architecten, onder leiding van Inge Van Haever. Kindvriendelijkheid, onderwijskundig doordachte concepten en milieubewustzijn waren hierbij bepalende factoren bij de keuze.

“We hebben ons inderdaad laten verleiden door de hoge mate van kindvriendelijke originaliteiten die in het ontwerp verborgen zaten”, aldus Hervé Wellens, voorzitter van de inrichtende macht. “Een school moet meer zijn dan een woonblok: het moet een thuis zijn waarin kinderen zich goed voelen. Ik ben blij dat het een schoolgebouw is geworden waar we met iedereen in een gezellige, warme sfeer kunnen blijven samenwerken”, aldus directeur Katrien Helsen. “Ik ben tevreden dat we door een intensieve samenwerking effectief extra plaatsen hebben gecreëerd in Kessel-Lo, en dat in een degelijke en kwalitatieve schoolinfrastructuur. Ik wens de leerkrachten, de directie, leerlingen en ouders alles succes toe”, vertelt schepen Ridouani.

 

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans