Column: Rust in vrede Marktrock

Het Leuvense stadsbestuur schrapt de toelage van 100.000 euro aan Live Entertainment voor de organisatie van stadsfestival Marktrock. Dat betekent wellicht het einde van de moeder aller stadsfestivals, al menen heel wat Leuvenaars dat het echte Marktrock al ‘stierf’ toen de oude vzw de handdoek in de ring gooide. De langverwachte scheiding lijkt nu echt wel nabij…

Een terechte beslissing? Feit is dat je met K3 (een wereldtopper voor onze kids), Bart Peeters (rasartiest maar ooit al wel eens ergens gezien en gehoord) en Buscemi (idem als Peeters) geen prijzen gaat winnen. Laat staan dat de mensen van heinde en verre naar Leuven afzakken voor de affiche van Marktrock 2013. Nochtans had hun concept ‘100% Gratis, 100 % Belgisch’ veel potentieel. Zo had Live Entertainment ook artiesten zoals dEUS of Triggerfinger naar Leuven kunnen halen. Daar komt wel volk naar zien, van heinde en verre…Het programma van ‘het nieuwe Marktrock’ kwam jaar na jaar -ondanks de toelage van 100.000 euro sinds 2009 vanwege de stad Leuven- niet tot volwassenheid. Het bleef een relatief brave tiener die links en rechts een welgekomen kwajongensstreek op zijn palmares schreef maar veel verder als dat ging het niet.

Een willekeurige selectie uit de affiches sinds 2009 maakt veel duidelijk.

2009: Bart Peeters, Selah Sue, A Brand, Yevgueni, The Kids, Belgian Associality, Freaky Age…

2010: Meuris, Balthazar, School Is Cool, Stan Van Samang, Discobar Galaxie, The Van Jets, Customs…

2011: Arquettes, Gorki, K’s Choice, Zornik, Brahim, Big Bill&Friends, Motek, Intergalactic Lovers, Willow…

2012: Vive La Fête, Willow, Soulsister, Discosluts, The Kids, The Neon Judgement Live, The Wolfbanes, Bodyspasm, BJ Scott, Anton Walgrave…

2013: Les Truttes, The Devilles, Stella Nova, K3, Buscemi, Bart Peeters…

Zijn dat schandalig slechte affiches? Neen. Bezorgen die affiches de stad Leuven een uitstraling tot ver over de stadsgrenzen? Neen. Brengen die affiches kleine volksverhuizingen op gang? Helaas ook niet. Daarvoor moeten we heel wat jaren terugkeren in de tijd, naar ‘het oude Marktrock’. Heel wat lezers zullen fijne herinneringen hebben aan de optredens van topartiesten zoals The Kinks, Lou Reed, Elvis Costello, Iggy Pop, Status Quo…de lijst van grote namen is quasi eindeloos.

We willen u overigens enkele leuke anekdotes over de topjaren niet onthouden. Zo vreesde onze eigen Will Tura in het gezegende jaar 1985 dat het publiek hem zou bekogelen met eieren. Dat gebeurde niet maar het onheil was niet ver weg. Toen Tura werd uitbetaald in een caravan op twee wielen in de buurt van het podium viel die caravan prompt om. Een jaar later vroeg de toen 70-jarige Rufus Thomas een strijkijzer aan de organisatie om eigenhandig zijn witte short te strijken.

Puur en mooi, al kreeg Marktrock ook moeilijke klanten op bezoek. Een stomdronken Damon Albarn van Blur die zijn kat stuurt (1994), de onmogelijke eis van Noordkaap om na Radiohead te spelen (1993), Chrissie Hynde van The Pretenders die eiste dat de reclame voor sigaretten werd verwijderd terwijl ze backstage wel genoot van een joint (1994), Paul Young die geen gebruik maakte van het meisje van plezier dat hij had geëist (1997)…maar ook vele hilarische en mooie momenten. Lou Reed bijvoorbeeld, die best wel wilde ruilen met Axelle Red om vroeger op de avond te kunnen spelen. Na een rondleiding door Leuven kon de organisatie Reed toch overtuigen om af te sluiten. De Lou vond Fonske immers een sympathiek beeldje. (2004) James Brown vond dan weer dat de dochter van programmator Jos ‘Jokke’ Kerkhofs goed kon dansen en beloonde haar met een kus na de legendarische woorden ‘Girl, you can dance’. Even later wandelden zijn drie bodyguards met een valies vol geld weg, want Brown wou enkel cash. (2001)

Nostalgie…nu vraagt u zich misschien af hoe we dat allemaal weten. Uit de eerste hand, van de betreurde programmator Jos ‘Jokke’ kerkhofs -die samen met de andere leden van de oude vzw- Marktrock op de muziekkaart van België heeft gezet, vele jaren lang.

Dat brengt ons terug in het heden. Live Entertainment heeft een verdienstelijke poging gedaan om Marktrock voort te zetten, maar de vlag dekt volgens velen de lading niet langer. Is er een publiek voor het nieuwe Marktrock? Zeker wel, maar de vraag is of dat nog steeds het geval is als Live Entertainment toegangsgeld zou vragen in de toekomst. Over die toekomst nog het volgende: Live Entertainment denkt na over een andere formule nu de sponsoring van de stad Leuven is weggevallen. Terug naar twee in plaats van drie dagen bijvoorbeeld.

Feit is dat je anno 2013 geen gratis festival die naam waardig meer kan organiseren, tenzij de horeca of een andere sterke financiële partner haar zakken leegmaakt voor Live Entertainment. Die kans lijkt bijzonder klein, al blijft Live Entertainment wel de ambitie hebben om in elke Vlaamse provincie een Marktrock te organiseren. Het lijkt bijna uitgesloten dat Leuven vanaf 2014 nog een plaats heeft in dat verhaal. Mogelijk krijgt Live Entertainment zelfs geen vergunning meer om Marktrock überhaupt nog in Leuven te organiseren. De beslissing daarover valt in september, naar verluidt.

Achter de schermen en in de coulissen wordt echter gefluisterd dat het definitief afgelopen is met Marktrock Leuven. Insiders dringen al enkele jaren aan om uit te pakken met iets nieuw, iets verfrissend, iets dat van Leuven opnieuw een trendsetter maakt in festivalland. Net zoals Jos Kerkhofs en co dat deden in 1982 met Marktrock, de moeder aller stadsfestivals. “De cirkel is al enkele jaren rond, het is tijd voor een nieuwe cirkel”, klinkt het steeds luider. Zelfs met oordoppen in je oren kan je niet ontkomen aan die conclusie die op je afkomt als een langverwachte scheiding.    

Bart Mertens

Over de auteur

Leuven Actueel

Leuven Actueel