COLUMN: OHL mist competitiestart compleet

Bart Mertens
2 jaar geleden
1,110 Views
door Bart Mertens

Twee op negen…dat is de eerder droevige balans voor OHL na drie speeldagen in 1B. Let wel, we hebben het wel degelijk over het aantal behaalde punten maar net zo goed zou het over verhuurde skyboxen kunnen gaan. Conclusie? OHL heeft de start van de competitie gemist, zowel op sportief als op commercieel gebied.

Twee op negen en zeven tegendoelpunten in drie wedstrijden. Dat zijn de helaas de naakte cijfers. Niet bijster indrukwekkend, verre van zelfs. Afgelopen weekend gaf OHL partij op het veld van Roeselare waar ze godbetert 2-2 gingen spelen en de overwinning in de laatste minuten lieten liggen. Nu is Roeselare niet meteen de grootste naam in de voetbalwereld maar laat ons eerlijk zijn…ook de ster van OHL schijnt de laatste jaren iets minder hard aan het firmament. Toch zijn de verwachtingen van de OHL-supporters hoog en terecht want Leuven verdient een eersteklasser. De promotie naar 1A is dan ook doelstelling nummer één maar tot op heden lijkt de verdere afdaling in de kelder van het Belgische voetbal dichterbij.

Van paniek is er evenwel geen sprake bij OHL. Trainer Emilio Ferrera vraagt aan de supporters om de ploeg nog wat tijd te geven. Heel wat sterkhouders hebben het zinkende schip immers verlaten en qua versterkingen was de buit eerder mager. Meteen promoveren naar 1A lijkt te hoog gegrepen maar kamperen in de kelder van 1B zal net iets van het slechte teveel zijn voor het OHL-legioen. Al na amper drie speeldagen regent het kritische opmerkingen over de opstelling van Ferrera. “1 april valt laat dit jaar”, hoor je dan in de tribunes van Den Dreef.

We schrijven wel degelijk Den Dreef want dat blijft het toch voor de echte OHL-supporter. Het is bovendien maar de vraag of het bestuur een goede zaak heeft gedaan door er het Eneco Stadion van te maken. Eén ding is zeker: Eneco heeft wel een goede zaak gedaan. Ze mochten bij wijze van spreken hun naam verbinden aan het OHL-stadion voor een appel, een ei en een skybox. ‘Business is business’ zou Balthazar Boma van FC De kampioenen zeggen om vervolgens een ‘tournee generale’ te geven.

Van OHL-voorzitter Jimmy Houtput mogen we dat natuurlijk niet verwachten. En van CEO Paul Van Der Schueren al zeker niet. OHL zit op droog zaad en moest de voorbije jaren al te vaak aankloppen bij hun persoonlijke bank ‘de stad Leuven’. Zelfs de supporters werden aangesproken om zonnepanelen te ‘sponsoren’. Van lening naar lening om toch maar die nieuwe tribune en die gegeerde skyboxen te kunnen bouwen. Maar wat ben je met een half lege tribune en bijna lege skyboxen? Ondergetekende zal het u vertellen wat je daarmee bent: zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, cinco. Gokken op een verlengd verblijf in 1A is nu eenmaal een gevaarlijk spel. Het argument dat de subsidies voor de nieuwe tribune zouden vervallen als er niet tijdig werd gebouwd, is natuurlijk lang niet waardeloos. Anderzijds, als ondergetekende een subsidie zou krijgen voor de aankoop van een milieuvriendelijke Tesla van 100.000 euro maar dat geld niet heeft dan koopt hij die Tesla niet. Dan rijden we met een benzinewagen die slechts één vierde kost van een Tesla. Zo simpel is dat.

Dat gezegd zijnde is er ook goed nieuws. OHL laat met 3.521 verkochte abonnementen een mooi cijfer optekenen. Ondergetekende wil er bij het OHL-bestuur en bij de spelers dan ook op aandringen om de supporters waar te geven voor hun geld. Beheer de club als een goede huisvader, speel op het veld als leeuwen. Dan hoor je al die trouwe supporters niet morren. Over supportersprotest gesproken…protestgroep OHL2020 geeft er stilaan de brui aan. Ze hebben naar eigen zeggen gezegd wat er gezegd moest worden, overigens zonder resultaat. “CEO Paul Van Der Schueren zit te stevig in het zadel. We hopen dat de club niet verder in de afgrond zakt”, klinkt het. Alvast één ‘overwinning’, beste CEO, laat er onder uw leiding nog vele volgen op het veld zodat die skyboxen op een dag toch nog mooi gevuld raken met sponsors die OHL een bijzonder warm hart toedragen. Werk aan de winkel!

Over de auteur

Bart Mertens

Bart Mertens