Column: Met airmiles redden we het klimaat niet

Bart Mertens
7 maanden geleden
253 Views
door Bart Mertens

N-VA trok zopas aan de alarmbel over de vooruitgang van de Leuvense klimaatambities. Volgens Zeger Debyser (N-VA) is er eerder sprake van stilstand want de CO2-uitstoot is niet verminderd de voorbije jaren. Schepen Mohamed Ridouani (sp.a) ziet wel vooruitgang gezien de toename van de bevolking.

Vzw Leuven 2030 publiceerde zopas cijfers over de CO2-uitstoot in Leuven. Vrolijk kan je daar niet van worden want de uitstoot per Leuvenaar is nagenoeg gelijk in vergelijking met 2012. N-VA kwam meteen tot de conclusie dat er al elf miljoen euro is geïnvesteerd met nul komma nul resultaat. Fractieleider Zeger Debyser liet opmerken dat Leuven de klimaatambities nooit zal halen. Je zou dat politieke stemmingmakerij kunnen noemen maar in het geval van bomenknuffelaar Debyser wil ondergetekende dat niet geloven. Exit klimaatneutraliteit dan maar? Schepen en kandidaat-burgemeester Mohamed Ridouani (sp.a) wil daar absoluut niet van weten. Volgens Ridouani is er wel vooruitgang in de strijd tegen CO2 want Leuven laat een status quo optekenen ondanks de gestegen bevolking en de toenemende drukte op de E314 en de E40.

De kandidaat-burgemeester heeft zeker een punt wat dat laatste betreft. De verkoopcijfers op het autosalon in Brussel bewezen helaas eens te meer dat onze individuele vrijheid nog steeds in de bovenste schuif ligt. Ondertussen maken we onszelf wijs dat we goed bezig zijn omdat we net een LED-lamp hebben ingedraaid die stroom krijgt van de zonnepanelen op ons dak. Overigens is niet enkel het verkeer op onze wegen problematisch voor klimaatneutraliteit maar ook het luchtverkeer. Boze tongen beweren al eens dat Mohamed Ridouani al te vlot in een vervuilend vliegtuig stapt om inspiratie op te doen voor de klimaatzaak. We hebben het Louis Tobback zelden of nooit weten doen en je kan je inderdaad de vraag stellen of het met de innovatieve technologie van vandaag nodig is om met zijn allen naar allerlei conferenties te vliegen. Met airmiles redden we het klimaat niet.

Ridouani liet zopas trouwens een mooie kans liggen om de boze tongen over zijn vliegreizen het zwijgen op te leggen. Op een topconferentie in Genève waren Mohamed Ridouani en Katrien Rycken (Leuven 2030) uitgenodigd als hoofdsprekers omdat de Leuvense aanpak een voorbeeld is voor andere steden. Straf maar nog beter was het geweest als ze er bewust voor hadden gekozen om dat te doen via e-conferencing. Qua statement zou dat kunnen tellen, in de eerste plaats aan het adres van de collectie klimaatexperts in Genève maar ook in eigen land. Nog al te vaak stappen we ondanks goede intenties –van LED-lampen tot groene stroom- in een vliegtuig. We zijn nog niet bereid om onze vliegreis naar Malaga in te ruilen voor een treinreis naar het Zwarte Woud. Zolang we de switch van ‘decadent genieten’ naar ‘eenvoudig genieten’ niet maken, blijft er veel werk aan de winkel. Of ook: we rijden met veel enthousiasme door de klimaatwinkel, laden onze winkelkar vol met goedbedoelde projecten maar zijn we echt bereid om de prijs te betalen aan de kassa? De lange weg naar klimaatneutraliteit lijkt voorlopig helaas eerder bezaaid met doornen dan met rozen.

Over de auteur

Bart Mertens

Bart Mertens