Lang leve de zevende dag…

Bart Mertens
3 jaar geleden
door Bart Mertens

De deuren openen op zondag…dat is de vraag van één miljoen die momenteel op de tafel van de Leuvense handelaars ligt. Unizo Leuven geeft negatief advies terwijl Liefst Leuven groot voorstander is van bijvoorbeeld één zondagsopening per maand. In een tijd waarin webshops welig tieren, lijkt het alvast meer dan verstandig om de zondagsopening een kans te geven.

De stad Leuven gaat het ‘toeristisch statuut’ aanvragen. Dat statuut biedt handelaars de kans om hun zaak zeven op zeven te openen. Bijzonder handig instrument om Leuven nog te versterken als gezellige shoppingstad maar uit een enquête van Unizo Leuven blijkt dat slechts 15 % ook effectief de deuren zou openen op zondag. “Er is geen draagvlak om op zondag te werken”, zegt Guy Dierick, voorzitter van Unizo Leuven. “Unizo leuven heeft een bevraging georganiseerd bij de Leuvense handelaars en meer dan 66 % zegt resoluut neen tegen meer openen op zondagen. Ons advies is om te wachten tot de wetgeving is aangepast. Samenwerken met Liefst Leuven voor deze enquête bleek onmogelijk.”

Zit er een haar in de boter tussen Unizo Leuven en Liefst Leuven? Wellicht een halve pruik als het over zondagsopeningen gaat want Unizo Leuven geeft een negatief advies terwijl Liefst Leuven groot voorstander is om in eerste instantie minstens één zondag per maand de deuren te openen. Ieder zijn gedacht, denken we dan. Unizo Leuven baseert haar advies op de enquête die de organisatie deed bij ‘de Leuvense handelaars’. Dat begrip is minstens nogal ruim geïnterpreteerd want slechts 48 handelaars vulden de enquête in. Wetende dat er inclusief horeca zo’n duizend handelaars actief zijn binnen de ring is het resultaat van die enquête niet echt representatief.

Blijft de vraag: zou het verstandig zijn voor de Leuvense handelaars om bijvoorbeeld systematisch de eerste zondag (en niet de tweede, nvdr) van de maand de deuren te openen? Wellicht wel want de verkoop via webshops op het internet neemt een alsmaar hogere vlucht. Klanten geraken nogal snel gewend aan de flexibiliteit die de webshops te bieden hebben en avond- en zondagsopeningen zijn voor fysieke winkels dan ‘the next best thing’. Gaat dat geld kosten inzake personeel? Ja, zeker wel maar de deuren niet openen gaat op termijn misschien nog meer geld kosten in termen van omzetverlies. De klant is nu eenmaal koning en vraagt extra inspanningen van de handelaar. Weigert die dat te geven dan koopt de klant zonder blozen op het internet. Propertjes thuis afgeleverd, niet zelden binnen de 24 uur. Wat de moderne handelaar in een stad nodig heeft, is lijm om de klanten aan zich te binden. En de hoofdingrediënten van die lijm zijn originaliteit en flexibiliteit. Dat is geen kwestie van willen, dat is een kwestie van moeten. Liever gisteren dan vandaag overigens.

Over de auteur

Bart Mertens

Bart Mertens