COLUMN: Het internet, zegen of vloek?

Bart Mertens
2 jaar geleden
door Bart Mertens

Is het internet de nieuwe gouden koe of is het internet een monster dat jobs vreet? Op die vraag bestaat geen eenvoudig antwoord maar feit is dat we zowel Europees, nationaal en regionaal zware tijden tegemoet gaan. De digitale revolutie speelt geen onbelangrijke rol in die evolutie.

Hebt u toevallig de speech van ‘president’ Juncker gehoord vorige week? Neen? Dat is niet erg want u hebt niets gemist. In zijn ‘state of the union’ stelde Juncker dat de Europese Unie het niet gemakkelijk heeft de laatste jaren. Vertel ons eens iets nieuw, beste president…Dat deed Juncker zowaar toen hij aankondigde dat hij in alle Europese steden en gemeenten tegen 2020 overal gratis wifi wil. Echt, Jean-Claude? Wel beste Jean-Claude, ondergetekende is in de overtuiging dat je die 120 miljoen euro beter kan besteden. Ten eerste beschikt de meerderheid van de Europese bevolking al over een eigen wifi-verbinding die ze eender waar kunnen gebruiken. De moderne mens anno 2016 staart vaker naar het scherm van hun smartphone dan naar het gezicht van hun partner. Ten tweede kom je niet ver met 120 miljoen euro. De redactie van Express Business berekende fijntjes dat er per gemeente in Europa zo’n 100 euro budget is voor het wifi-plan van Juncker. Met andere woorden…het is een lachwekkend voorstel dat aantoont hoe vermoeid en versleten het oude continent is geworden. Nog heel even en Europa is hoogbejaard.

In dat opzicht is het niet onbelangrijk te vermelden dat Juncker een Europees solidariteitskorps wil oprichten. In dat korps kunnen jongeren zich vrijwillig aansluiten om hulp te bieden in crisissituaties. Wat we ons daar bij moeten voorstellen is een groot raadsel maar wie weet komen ze nog van pas als Europa er niet in slaagt om de consumenten te beschermen tegen kartels en superbedrijven. Specialisten wijzen erop dat we binnen één generatie wel eens in een wereld zouden kunnen leven die gedomineerd wordt door machtige multinationals. België staat momenteel 27ste in de rangschikking van grootste economische entiteiten en moet op plaats 26…Apple laten voorgaan. Het is overigens geen toeval dat relatief jonge bedrijven zoals Apple, Google en Facebook zich bij de elite van de elite hebben gevoegd. Met het internet als symbool voor de digitale revolutie dreigen we in de toekomst een zware prijs te betalen voor de ‘vooruitgang’.

Over verloren jobs gesproken: in september liep het jobverlies in ons land op tot zo’n 6.000 mensen. Van Douwe Egberts tot Caterpillar…en minister van Werk Kris Peeters (CD&V) geeft ondertussen zonder blozen toe dat er nog herstructureringen en jobverlies in de pijplijn zitten. Ja, september is een zwarte maand inzake werkgelegenheid maar de situatie is niet zo dramatisch als ze lijkt. Uiteraard zijn het drama’s voor de ontslagen werknemers maar nationaal gezien is de impact beperkt. In 2015 kwamen er 40.000 jobs bij en ook voor de periode 2016/2017 wordt er een jobcreatie van 40.000 plaatsen voorzien. Toch is de digitale revolutie een bedreiging met e-commerce als één van de spitsen in dat proces. Bovendien blijft de loonhandicap een pijnpunt voor de Belgische economie en steeg het aantal werkzoekenden met 0,9 %, ondanks het feit dat er de voorbije twee jaar 45.000 uitkeringen werden stopgezet. Inzake groei in de werkgelegenheid hoort België trouwens bij de slechtste leerlingen van de Europese Unie-klas. Enkel Finland en Kroatië doen nog slechter. Verontrustend? Toch wel een beetje.

De eigen kerktoren tot slot want hoe gaat het de voorbije jaren met de Leuvense middenstand? Die houdt zich voorlopig staande maar het valt wel op dat handelszaken die al generaties lang in handen zijn er steeds vaker de brui aangeven. Het meest recente slachtoffer is Car Audio Telecom van Guy Dierick dat net geen 30 jaar een vaste waarde was in de Tiensestraat. “De wurgcontracten met de operatoren en de stijgende concurrentie met het internet lagen mee aan de basis van de sluiting”, aldus Guy Dierick. Waar hoorden we dat verhaal nog? Onder meer bij elektrozaak Van Praag in de Diestsestraat en bij Beauty Club Vranckx in de Vital Decosterstraat. En bij vele anderen. Het zal er de komende jaren op aankomen om origineel en vernieuwend uit de hoek te komen in de middenstand. De digitale revolutie, met het internet op kop, kan in dat verhaal een zegen zijn maar ook een vloek. Laat het vooral geen monster worden dat jobs vreet aan de lopende band.

Over de auteur

Bart Mertens

Bart Mertens