Column: de nieuwe zomer van Leuven

De zomer is in het land. Hét festival dat het zomergevoel perfect belichaamt, is natuurlijk M-idzomer. Vier dagen topcultuur met het optreden van de bevallige Trixie Whitley als voorlopig hoogtepunt. Muziek, performance, spoken word, expo…een cultureel verantwoorde mix op een toplocatie.

M mocht op de eerste festivaldag ruim 1.750 bezoekers ontvangen en de volgende dagen zullen er nog een paar duizend volgen. Conclusie: M-idzomer is de juiste culturele weg om Leuven op de festivalkaart te zetten. Kijken we dan neer op pakweg Beleuvenissen? Zeker niet, want ook dat festival is een meerwaarde voor onze stad. Vier vrijdagen op rij topentertainment met editie ‘Franse chansons’ als hoogtepunt wat ons betreft.

Ook op het programma van de Leuvense zomer: Hapje-Tapje, Leuven Zingt en uiteraard ook Marktrock. Dat laatste festival pakt ook dit jaar uit met hun gekende formule ‘100 % gratis, 100 % Belgisch’. Op de affiche onder meer K3, Bart Peeters en Buscemi. Geen programma om speciaal voor Marktrock je vakantie uit te stellen, maar als het weer meezit zal het publiek present zijn. Om een pint te drinken, om een praatje te slaan met de vrienden…Niets mis mee maar de vraag is of de stad Leuven zoveel geld moet pompen in een festival dat in niets meer lijkt op Marktrock van de oude vzw die de handdoek in de ring moest gooien omwille van financiële redenen. Ter info: de oude vzw heeft nooit kunnen rekenen op zo’n stevige bijdrage van de stad Leuven…maar de oude vzw bracht wel topnamen naar Leuven. Van James Brown tot Iggy Pop, om er slechts twee te noemen. Met oprechte dank aan programmatoren Johan Vansina en Jos ‘Jokke’ Kerkhofs.

Het verbaast dan ook niemand dat er vragen worden gesteld door heel wat culturele actoren in Leuven bij de zin en/of onzin van het nieuwe Marktrock. Schepen Vansina laat voorlopig niet in zijn kaarten kijken of het nieuwe Marktrock in de toekomst nog zal kunnen rekenen op een zak geld met het stadslogo erop, maar links en rechts wordt gefluisterd dat het einde van Marktrock nabij is. Bij enkele prominente leden van de oude vzw wordt dat op gejuich onthaald, bij de nieuwe organisatie ongetwijfeld op ongeloof en ontgoocheling. Anderzijds, er moet nog wel wat water naar de zee vloeien vooraleer de knoop definitief zal worden doorgehakt.

Feit is dat er achter de schermen druk wordt vergaderd over wat ‘de nieuwe zomer van Leuven’ wordt genoemd. Het is tijd voor iets nieuw, een heel nieuw concept, zo klinkt het. Tabula rasa, breng maar snel een nieuw onbeschreven blad. Zo denkt men er bijvoorbeeld aan om culturele activiteiten te organiseren op pareltjes van locaties, desnoods buiten het stadscentrum. Goed idee, maar de hoge heren van de Leuvense cultuurwereld mogen in dat verhaal niet vergeten dat de horeca een belangrijke speler én partner is in onze stad.

Bart Mertens   

Over de auteur

Leuven Actueel

Leuven Actueel