Circulatieplan breidt verder uit: oranje stadsdeel aan de beurt

Circulatieplan
Kirsten Bosmans
9 maanden geleden
437 Views
door Kirsten Bosmans

In Leuven is vandaag het nieuwe verkeerscirculatieplan, dat fasegewijs wordt ingevoerd in Leuven, in voegen getreden in het zogenaamde ‘oranje stadsdeel’. Dat betreft- in grote lijnen – het gedeelte tussen de Brusselse- en de Schapenstraat.

Concreet verandert het volgende: bezoekers moeten een lus volgen langs de Tervuursevest, Sint-Hubertusstraat, Sint-Jacobsplein, Biezenstraat, Kapucijnenvoer (tussen Biezenstraat en ring). De belangrijkste aanpassingen voor het autoverkeer zijn:

  • De Wagenweg, de Pelgrimstraat, de Goudbloemstraat en de Edouard Remyvest worden geknipt.
  • De Kruisstraat wordt enkelrichting, naar het Sint-Jacobsplein toe.
  • Je kan de Bankstraat niet meer inrijden vanaf de ring. Ook hier komt een knip.
  • Vanaf het kruispunt met de Volmolenlaan wordt de Redingenstraat enkelrichting (stadinwaarts), tot aan het kruispunt met het Redingenhof.
  • Het Redingenhof wordt enkelrichting naar de Leo Colinslaan toe.
  • Vanaf het kruispunt met de Arthur De Greefstraat wordt de Heilige Geeststraat enkelrichting, tot aan de Bankstraat.
  • Vanaf de Sint-Hubertusstraat wordt de Heilige-Geeststraat enkelrichting naar de Bankstraat toe.
  • De Muurkruidstraat is in het midden geknipt, waardoor het ene deel van de straat enkel via het oranje stadsdeel bereikbaar is (Kaboutermansstraat) en het andere deel enkel via het gele stadsdeel (Brusselsestraat).
  • De Jean Buelenswijk is enkel via het gele stadsdeel bereikbaar.
  • Opgelet: de Remi Vandervaerenlaan blijft voorlopig dubbelrichting om het werfverkeer naar het Janseniushof door te laten. Ook de Ten Hovelaan blijft enkelrichting naar de Remi Vandervaerenlaan toe. Dit blijft zo totdat de werken aan het Janseniushof voorbij zijn.

Fietsen is in dit stadsdeel overal toegestaan, maar je moet wel rekening houden met de rijrichtingen op de verkeersborden.

De volgende fase in de invoering van het verkeerscirculatieplan gaat binnen 2 weken in voege, namelijk op 28 november. Dan is het gele stadsdeel aan de beurt, ruwweg de zone tussen de Brusselse- en Mechelsestraat.

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans

2 Comments

  • Beste,

    Ik heb niets tegen uw circulatieplan op zich maar wel tegen de manier waarop je veranderingen aanbrengt.
    In het begin werd Kapucijnenvoer afgesloten vanaf de Biezenstraat wat de lus naar de Tervuursestraat volledig maakte.
    Nu verandert u dit met de smoes dat de mensen van de gele lus dan ook naar de parking Sint Jacob kunnen.
    De Kapucijnenvoer is echter al jaar en dag enkel richting naar de Busselsestraat en niet omgekeerd.Dus vanaf de Brusselsestraat kan je niet naar de parking!!!
    Daartoe heeft u in uw vorige uiteg de Kruistraat opengezet en enkel richting gemaakt.
    Graag had ik dus een woordje uitleg gehad vanwaar deze ommekeer.

    De Bankstraat woonerf wordt nu ook gebruikt als doorgangsstraat.
    Wat problemen gaat geven in vorm van file en overlast.WAAROM ?

    Hoogachtend,

    Guy Wenderickx

    Kapucijnenvoer 54
    3000 Leuven

    016200964

  • Dit circulatieplan is voor vele werkende Leuvenaars en handelaars een bijzonder slecht idee. Het streeft bovendien zijn doel totaal voorbij. Ik moet elke dag een hele eind naar mijn werk rijden. Tot voorheen was ik na 30 meter rijden de stad in en uit met mijn wagen, nu word ik gedwongen om eerst een lange lus door het centrum te maken, door kleinere straten waar ik voordien met mijn wagen nooit zou komen. Resultaat: meer verkeershinder en meer uitstoot in het centrum en meer tijdverlies. Onbegrijpelijk.

Commentaar