CD&V wil autovrije Bond op zaterdag VERKIEZINGEN 14/10

Bart Mertens
3 maanden geleden
320 Views
door Bart Mertens

Meerderheidspartij CD&V heeft afgelopen zondag enkele opmerkelijke voorstellen gelanceerd tijdens de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie. Zo stelt kandidaat-burgemeester Carl Devlies voor om de Bondgenotenlaan op zaterdag autovrij te maken om Leuven verder op de kaart te zetten als shoppingstad. Devlies maakt naar eigen zeggen ook een prioriteit van veilige en toegankelijke voetpaden.

Op 14 oktober trekken de Leuvenaars naar de stembus voor een nieuw gemeentebestuur. Het belooft een boeiende maar harde strijd te worden want de gedoodverfde winnaar van de voorbije verkiezingen gaat op pensioen. Met het einde van het Tobback (sp.a)-tijdperk in zicht bestaat meer dan ooit de kans dat de politieke kaarten door elkaar worden geschud. Huidig coalitiepartner CD&V sluit niet uit dat er een einde komt aan de huidige coalitie maar benadrukt anderzijds dat de samenwerking met sp.a 24 jaar lang goed is verlopen met mooie resultaten voor de stad Leuven.

Op de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie toonde kandidaat-burgemeester Carl Devlies zich alvast strijdvaardig voor de gemeenteraadsverkiezingen. Meer zelfs, Devlies heeft de ambitie om als winnaar uit de bus te komen en om de burgemeesterssjerp van Louis Tobback over te nemen. Afgelopen weekend lanceerde Carl Devlies al de eerste voorstellen en daarmee opende hij de politieke debatten die ons de komende maanden om de oren zullen vliegen. Opvallend in zijn betoog was dat hij veel aandacht heeft voor middenstand en mobiliteit. Zo stelt de kandidaat-burgemeester van CD&V dat hij eerder op de kleine ondernemer wil focussen voor extra investering. “De innovatieve bedrijven in Leuven doen het bijzonder goed en hebben geen grote bijkomende investeringen nodig”, aldus Devlies. “De kleine ondernemer moet wel een duwtje in de rug krijgen en dat wil ik onder meer doen door de Bondgenotenlaan op zaterdag autovrij te maken. Meer concreet spreek ik dan over het gedeelte tussen het standbeeld van Justus Lipsius en de Grote Markt. Uiteraard moet het mogelijk blijven voor minder mobiele mensen om tot in het hart van de stad te geraken maar volgens mij draagt een autovrije Bondgenotenlaan op zaterdag bij tot het imago van Leuven als leuke stad om te komen shoppen. Verder wil ik ook werk maken van minder bussen in het centrum. Streeklijnen horen niet thuis in een stadscentrum. Ik denk ook aan zelfrijdende shuttles die de verbindingen maken tussen de stadspoorten en hartje Leuven. De technologie zal dat binnen afzienbare tijd mogelijk maken.”

Tot slot liet Carl Devlies nog opmerken dat hij van toegankelijke en veilige voetpaden een persoonlijke prioriteit zal maken als de kiezer hem de kans geeft om burgemeester van Leuven te worden vanaf 2019. “Op die belofte mag de kiezer me afrekenen. Ik wil de burger ook inspraak geven via een digitaal platform zodat we samen kunnen werken aan toegankelijke en veilige voetpaden in de stad. We moeten de burger een maximum aan inspraak geven in een modern bestuur met een nieuwe stijl”, aldus Carl Devlies die overigens ontkent dat er nu al een voorakkoord zou zijn met sp.a. “CD&V gaat als een niet gebonden partij naar de verkiezingen. We willen Leuven nog beter maken en met welke partij we dat zullen doen, zien we wel na de verkiezingen”, klinkt het.

Over de auteur

Bart Mertens

Bart Mertens