Carrefour voert unieke wachtrij in aan de kassa in Korbeek-Lo

Kirsten Bosmans
2 jaar geleden
844 Views
door Kirsten Bosmans

Anderhalf jaar na de introductie van de unieke wachtrij in de Hypermarkten Carrefour van Schoten en Bierges, blijkt de test bijzonder succesvol. De wachttijden aan de kassa’s zijn aanzienlijk verminderd, tot grote tevredenheid van de klanten,. Deze resultaten brachten Carrefour ertoe om deze service uit te breiden naar Hypermarkten Carrefour in Korbeek-Lo.

De klanten van de Hypermarkt Carrefour van Korbeek-Lo kunnen dit systeem nu ontdekken. Het principe blijft hetzelfde: de klanten worden naar de kassa’s geleid aan de hand van markeringen op de vloer, ze schuiven achter elkaar aan in een rij, telkens er een kassa vrijkomt wordt de volgende klant naar de beschikbare kassa geleid via een melding op een scherm met het nummer van deze kassa. Er is bovendien een hostess aanwezig om de klanten te informeren en te helpen.

 

De test toonde aan dat de klantenstroom vlotter verliep omdat deze op een homogenere manier tussen de kassa’s werd verdeeld zodra een kassa vrijkwam. Resultaat: de eerste in de rij wordt als eerste bediend, minder lange wachttijden, minder frustraties voor de klanten, minder stress voor de kassahostess. Een win-winsituatie! In Korbeek-Lo wordt het systeem van de unieke wachtrij voor 9 kassa’s ingevoerd. Maar klanten die dat wensen kunnen zich nog steeds naar een van de vijf traditionele kassa’s begeven.

De zes selfscankassa’s worden uiteraard ook behouden. Maar vanaf nu wordt ook hier het systeem van de unieke wachtrij toegepast. Zo wil Carrefour de snelheid van de unieke wachtrij met die van de selfscan combineren. De wachttijd zou dus nog korter moeten zijn. Het betreft hier echter een test die ook op zijn beurt naar andere winkels kan worden uitgebreid indien de resultaten even overtuigend zijn als bij de test met de traditionele kassa’s.

 

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans