Bouwaanvragen kan je vanaf nu ook digitaal indienen

Kirsten Bosmans
2 jaar geleden
313 Views
door Kirsten Bosmans

Vanaf 1 oktober kan je in Leuven je stedenbouwkundige vergunning ook digitaal aanvragen en opvolgen. Concreet betekent dit dat elke burger of architect digitaal een bouwaanvraag kan indienen en voortdurend de status van de aanvraag kan opvolgen via een online platform, het zogenaamd omgevingsloket van de Vlaamse overheid. Aanvragers, architecten en lokale besturen besparen hierdoor tijd en geld.

Tot nu toe moest je een bouwaanvraag in meerdere exemplaren indienen op papier en allerlei documenten, foto’s en formulieren toevoegen. Tijdens het hele administratieve vergunningsproces breidde dit dossier uit en legde het ook fysiek een lange weg af. Daar komt dus verandering in. Met behulp van een internetverbinding, een eID-kaartlezer of een token kan je de klok rond een aanvraagdossier samenstellen en indienen. Het behandelingsproces verloopt volledig digitaal, van aanvraag tot eindbeslissing. De schepen ondertekent de stedenbouwkundige vergunning met zijn elektronische identiteitskaart.

De voordelen

  • Een dossier indienen kan 24 uur op 24 en 7 dagen op 7. Er dient dus geen rekening meer gehouden te worden met de openingsuren van het stadskantoor.
  • Het aanvraagdossier moet niet meteen afgewerkt worden vermits het online bewaard wordt.
  • Dossieropvolging kan op ieder moment, om het even waar en om het even wanneer. Zo weet de indiener steeds in welke fase het dossier zich bevindt. Ook de uiteindelijke beslissing verloopt digitaal. Hierover wordt ook een mail verstuurd.
  • Dezelfde informatie wordt slechts één keer opgevraagd en centraal bewaard. Kopieën maken voor verschillende instanties is verleden tijd. Alle behandelende en adviserende instanties hebben toegang tot het dossier.

Hoe werkt het?

Een digitale bouwaanvraag indienen kan heel eenvoudig door te surfen naar  www.omgevingsloket.be, het digitaal platform van de Vlaamse overheid. Indieners dienen wel hun elektronische identiteitskaart en pincode of token bij de hand te hebben. Een stappenplan of filmpje leidt je door de hele aanvraagprocedure.

Snelinvoer

Voor bepaalde stedenbouwkundige vergunningen (met eenvoudige dossiersamenstelling) en meldingen (zonder medewerking van architect) is de digitale invoer een stuk makkelijker en korter gemaakt door de snelinvoer.  Dit kan voor werken uitgevoerd op en rond een vergund gebouw zoals bijvoorbeeld het plaatsen van een zwembad, het schilderen van een voorgevel… Het mag niet gaan over structurele werken en/of het wijzigen van het aantal woongelegenheden en/of het wijzigen van de hoofdfunctie.

Uitzonderingen

Voorlopig kunnen alleen vergunningen (reguliere en bijzondere procedure) en meldingen digitaal worden aangevraagd. Concreet gaat het over 80% van de dossiers die de dienst jaarlijks behandelt. Verkavelingsvergunningen en stedenbouwkundige attesten kunnen nog niet digitaal worden aangevraagd. Dit dient nog analoog te gebeuren.

Ook de beroepsprocedure verloopt nog niet digitaal. Het openbaar onderzoek verloopt gedeeltelijk digitaal. Vermoedelijk zal dit wijzigen bij de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning, gepland in februari 2017.

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans