Belgische primeur: Multiobus lanceert 100 % elektrische stadsbus

Kirsten Bosmans
1 jaar geleden
door Kirsten Bosmans

Het Tiense Multiobus lanceert 2 volledig elektrische stadsbussen met een actieradius van 300 km, genoeg om een hele dag passagiers te vervoeren. Hiermee zorgt het innovatieve en milieubewuste busbedrijf uit de suikerstad voor een primeur op de Belgische wegen. Nergens werden er eerder standaardbussen met een capaciteit van 90 personen vervangen door evenwaardige elektrische voertuigen.

Als eerste Belgische busbedrijf lanceert Multiobus uit Tienen 100 % elektrische stadsbussen, ook wel zero-emissiebussen (zeb) genoemd. Met een actieradius van 300 km zullen de bussen met een capaciteit van 90 personen dagelijks personen van en naar hun werk vervoeren in de Tiense regio en/of scholieren in Hoegaarden naar school brengen. Tijdens de daluren zullen deze bussen worden ingezet voor leerlingenvervoer van en naar het zwembad in Tienen. Deze milieuvriendelijke dienstverlening is een primeur voor België, want nergens werden er eerder standaardbussen vervangen door evenwaardige grote elektrische voertuigen. De elektrische bussen hebben 2 grote voordelen: ze hebben een veel lagere uitstoot van schadelijke stoffen en de geluidslast vermindert fors.

Minder uitstoot

Met de lancering van de 100 % elektrische bussen mag Multiobus zich de Belgische pionier noemen van het elektrische busvervoer. “Door over te schakelen naar batterijbussen kan de uitstoot van onze vervoersactiviteiten aanzienlijk verminderen”, reageert CEO Olivier Van Mullem. “Het schadelijke fijn stof uit de dieselvoertuigen en de emissie van CO² kunnen wij hierdoor drastisch beperken. Ook al hebben moderne EURO-6-dieselmotoren een lagere uitstoot dan de dieselmotoren van 10 jaar geleden, het blijft een opdracht deze uitstoot verder af te bouwen en met deze 100% elektrische voertuigen is dat mogelijk.”

Tot 3 keer x stiller

“De huidige 100% elektrische grote autobussen zijn tegenwoordig in staat om te kunnen wedijveren met hun bestaande klassieke diesel-tegenhangers”, aldus Van Mullem. “Bovendien zijn de elektrisch aangedreven bussen erg stil door de afwezigheid van een dieselmotor en bieden zij hierdoor een groter comfort aan de passagiers, aan andere weggebruikers en aan de chauffeur.”

Lage Landen-samenwerking

Voor deze Belgische primeur ging Multiobus een samenwerking aan met EBUSCO®, een Nederlands bedrijf dat zich voornamelijk richt op de ontwikkeling van volledig elektrische bussen voor de Europese markt. De introductie en inzet van zero-emissiebussen is een stap in de richting van de klimaatdoelstellingen van de Europese Unie, die de uitstoot van schadelijke gassen in Vlaanderen tegen 2020 met meer dan 15% wil verminderen.

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans