BDO en Cegeka lanceren sociaal secretariaat Complexe sociale wetgeving en digitalisering openen deur voor nieuwe spelers op markt van personeelsadvies

Stefan Van de Weyer
7 maanden geleden
171 Views
door Stefan Van de Weyer

Het advieskantoor BDO lanceert een digitaal alternatief voor het traditionele sociaal secretariaat. Dat doet het in samenwerking met ICT-bedrijf Cegeka, met een vestiging op de Interleuvenlaan in Heverlee. De voortdurend wijzigende sociale wetgeving en stijgende complexiteit rond fiscaliteit en nieuwe technologieën zorgen ervoor dat sociale secretariaten vaak geen pasklaar antwoord meer hebben voor Belgische werkgevers. BDO wil met het nieuwe aanbod zijn omzet op vlak van HR-advies het komende jaar verdrievoudigen.

Vandaag werkt negentig procent van de Belgische kmo’s met een erkend sociaal secretariaat. Niet onlogisch, want de sociale wetgeving wordt in België steeds complexer. Maar die complexiteit, in combinatie met verouderde ICT-oplossingen, zorgt er voor dat werkgevers het nodige geduld aan de dag moeten leggen als ze hun werknemers correct en tijdig willen betalen. Het traditionele sociaal secretariaat krijgt daardoor concurrentie van nieuwe spelers met een verregaande ICT-insteek. Het nieuwe online platform, BDO HR & Pay Solutions, wordt één van de uitdagers.

Groeiende concurrentie

Personeelszaken is al lang niet meer alleen correcte loonadministratie. Het gaat ook om fiscaal advies over lonen en tewerkstelling, sociale zekerheid, tot assessments en loopbaanbegeleiding en zelfs internationale assistentie. Heel wat sociale secretariaten hebben niet langer alle expertise in huis om werkgevers te helpen met hun vragen rond personeelszaken.

Snelle en flexibele loonadministratie

Belgische werkgevers willen zich digitaal organiseren. Ook personeelszaken ontsnappen niet, maar daar wringt het schoentje. Het merendeel van sociale secretariaten worstelt met verouderde ICT-infrastructuren. Dat zorgt voor de nodige hindernissen en tijdverlies bij werkgevers die op de kar van de digitalisering springen.

“We merken een digitaliseringsgolf bij de meeste sociale secretariaten, maar niemand gaat zo ver in de automatisering van loonadministratie als BDO. Werkgevers willen meer autonomie en minder werk: geen adreswijziging in 5 verschillende systemen invoeren of een vakantieaanvraag binnen een bepaalde deadline indienen. En ze willen dat allemaal zonder tussenkomst van een sociaal secretariaat kunnen doen. Wanneer nodig willen ze een beroep doen op uitgebreide HR-ondersteuning en strategisch advies. Als technische partner zorgen wij dat de software-as- a-service vlot draait in onze datacenters.”
Johan Lybaert, Directeur applications bij Cegeka

Over de auteur

Stefan Van de Weyer

Stefan Van de Weyer