Alliantie Regio Leuven vraagt behoud vliegroute “Leuven Rechtdoor”

Stefan Van de Weyer
3 jaar geleden
door Stefan Van de Weyer

Alliantie Regio Leuven, een groepering die enkele bewonersgroepen overkoepelt uit de regio Kortenberg-Herent-Oud-Heverlee, eist dat de vliegroute “Leuven Rechtdoor” blijft bestaan. Zeker nu een Brusselse rechter de vraag om de route te schrappen heeft verworpen, zo meldde Belga.

Nieuw federaal minister van Mobiliteit François Bellot moet “onverwijld” de instructie om de route te schrappen, die vorig jaar door zijn voorganger Jacqueline Galant aan luchtverkeersleider Belgocontrol werd gegeven, intrekken, zo stelt de Alliantie Regio Leuven.

De route “Leuven Rechtdoor” werd in maart 2014 ingevoerd. Daarbij draaien vliegtuigen die vanaf Brussels Airport opstijgen, niet langer onmiddellijk naar rechts, maar pas voorbij Leuven. De route werd door een eerste rechter geschrapt. Dit gebeurde op vraag van de gemeenten Holsbeek, Haacht, Rotselaar en Aarschot, waarna de instructie volgde, maar een tweede rechter draaide het eerste vonnis vorige week terug.

In een persbericht stelt de Alliantie Regio Leuven dat de voorstanders van de route “Leuven Rechtdoor” in het nieuwe vonnis over de hele lijn gelijk gekregen hebben. “Op basis van juridische en technische stukken werd alle kritiek doorprikt. De route is technisch wel veilig, beperkt de capaciteit van de luchthaven niet en werd ook juridisch correct ingevoerd”, klinkt het. “De route is een voorbeeld van goed bestuur vermits deze door pas achter Leuven op grote hoogte af te draaien, vermijdt dat het dichtbevolkte Leuven en de dicht bewoonde dorpskernen van Herent, Veltem-Beisem, Winksele, Meerbeek en Bertem op zeer lage hoogte worden overvlogen.”

Belgocontrol voert de instructies die het krijgt uit, klinkt het daar. Het is dus aan de minister van Mobiliteit om de instructie over de schrapping van “Leuven Rechtdoor”, eventueel in te trekken of te wijzigen. De route zou normaal tegen eind maart geschrapt worden. Door de sociale onrust bij Belgocontrol, waarbij luchtverkeersleiders de opleidingen over de schrapping boycotten, is dat nog niet gebeurd.

Over de auteur

Stefan Van de Weyer

Stefan Van de Weyer