Afdeling Internationaal Projectmanagement Miniemeninstituut wint wedstrijd Goethe instituut Studie naar specifieke situatie van supermarktketens en discounters

Stefan Van de Weyer
1 jaar geleden
door Stefan Van de Weyer

De leerlingen van het vijfde en zesde jaar international project management van het Miniemeninstituut uit Leuven hebben recentelijk met succes deel genomen aan een wedstrijd van het Goethe instituut.

“Het Goethe-Institut Brüssel biedt dit schooljaar voor de tweede maal de projectwedstrijd “Unternehmen Deutsch” aan en draagt als tussenpersoon onder andere bij tot een goede samenwerking tussen scholen en Duitse bedrijven. De link tussen school en economie biedt jonge mensen de gelegenheid om kennis te maken met diverse beroepen en met het dagelijks leven op de werkvloer. Bedrijven krijgen de kans om kennis te maken met hun sollicitanten van morgen en ze bijvoorbeeld via een bedrijfsbezoek te laten proeven van de praktijk”, aldus Klaus Brodersen, hoofd van het Goethe-Institut Zuidwest Europa.

“In de les hebben we met lesmateriaal van het Goethe-Institut gewerkt maar verder ook met zelf ontwikkeld materiaal”, vertelt leraar Duits Dirk Staf. “Met het lesmateriaal hebben we de brug geslagen tussen economie en de Duitse taal en ook het belang van het Duits op de Belgische en internationale arbeidsmarkt verduidelijkt. De leerlingen deden ook onderzoek naar enkele Duitse bedrijven, hebben ze e-mails geschreven en zijn ze uiteindelijk bij Aldi op bedrijfsbezoek gegaan”, vervolgt Dirk Staf zijn verhaal. “Met ons productidee van de boodschappentashaken hebben we de jury overtuigd en de hoofdprijs van 500 euro gewonnen.”. “Het idee ontstond na een krantenartikel. Hierin werd gesteld dat klanten aan de kassa bij Aldi te weinig tijd hebben om hun boodschappen in te pakken. Met onze unieke boodschappentashaken kunnen klanten hun boodschappentas in de winkelkar openhouden en wordt boodschappen doen een stuk aangenamer”, besluit Dirk Staf.

“Het was een motiverende en leuke manier om zo les te krijgen”, gaat leerling Jana Leenaers verder. “In de les bedrijfseconomie hebben we de specifieke situatie van de supermarktketens en de discounters in het bijzonder bestudeerd. Door het bedrijfsbezoek aan de Aldi-vestiging in Holsbeek hebben we dat stuk leerstof ook veel beter onthouden”, gaat Jana verder.

Interessant is ook te weten dat het vak Duits in het Miniemeninstituut als graadklas wordt gegeven, aan twee leerjaren tegelijk dus. De leerlingen van het vijfde en zesde jaar Internationaal Projectmanagement (vroeger secretariaat-talen) hebben samen op een gedifferentieerde en projectmatige manier les. Frontaal lesgeven behoort hierbij tot het verleden. Leerlingen leren op hun eigen tempo en worden naast taalvaardig onder andere ook zelfredzaam, nauwkeurig, flexibel en creatief. In de marge van de prijsuitreiking stelden de leerlingen ook hun Buurklassenproject, in samenwerking met het Einsteingymnasium uit Potsdam, voor aan Dorothea Beger, cultuurfunctionaris van de Duitse ambassade in Brussel. Dit project gaat over onderdrukking in de twintigste eeuw en krijgt zijn vervolg in een bilaterale tentoonstelling later dit jaar.

Over de auteur

Stefan Van de Weyer

Stefan Van de Weyer