4/5e onderwijs: het ‘nieuwe studeren’ bij UCLL

Kirsten Bosmans
1 week geleden
door Kirsten Bosmans

De opleiding Sociaal Werk aan hogeschool UCLL gaat vanaf het nieuwe academiejaar haar onderwijs drastisch reorganiseren. De studenten op UCLL’s Campus Sociale School zullen vanaf september 2019 een dag per week volledig zelf kunnen invullen. Kris Daniels, opleidingshoofd: “Met het invoeren van dit ‘4/5e onderwijs’ geven we onze studenten meer autonomie en bereiden hen zo voor op ‘het nieuwe werken’ dat al een tijdje zijn ingang gevonden heeft in bedrijven en organisaties.”

De bedoeling is niet dat studenten die dag gebruiken om met vrienden af te spreken, op café te gaan of daguitstappen te plannen. “Het is dus geen dag vakantie per week, maar een dag waarop de student zelf beslist waar die aan werkt” vertelt Kris Daniels. “We willen hen de kans geven één volledige dag per week uit te trekken voor overleg tussen studenten, samenwerking rond opdrachten, het vastleggen van afspraken met het werkveld, stagevoorbereiding, tijd voor de bachelorproef, etc..”

Maandag, ‘communicatiedag’
Vanaf 16 september 2019, wanneer het nieuwe academiejaar op de hogeschool van start gaat, zijn vier dagen van de week bij Sociaal Werk ingedeeld volgens één thema. De opleiding kan zo de ruimte voor de vijfde, vrij te plannen dag per week vrijwaren. Maandag bestaat bijvoorbeeld uit rechtsvakken, op dinsdag doceert men communicatie, enzovoort. “Vergelijk het met ‘vrijdag visdag’ of — wat eigentijdser — met ‘donderdag veggiedag’.”

Voordelen
“Werken met themadagen heeft allerlei voordelen. We creëren een inhoudelijke rode draad per dag, zodat studenten binnen eenzelfde mindset kunnen blijven werken. Ook lectoren die binnen één studiegebied lesgeven kunnen makkelijker samenkomen voor overleg met collega’s of studenten, vermits iedereen dan toch aanwezig is voor die specifieke themadag,” aldus Kris Daniels. Zowel pedagogische als organisatorische voordelen, dus.

‘Werkbaar studeren’
Deze aanpak maakt deel uit van het thema ‘werkbaar werk’ en nieuwe methodes van organiseren zoals we die kennen uit ‘het nieuwe werken’. Daardoor past het perfect binnen het ‘HR-traject’ van UCLL’s Campus Sociale School (professionele bachelor Sociaal Werk, afstudeerrichting Personeelswerk), waar vraagstukken rond arbeid en organisatie centraal staan. “Uitwisseling en inzichten over werkbaar werk, het nieuwe werken, thuis/kotwerk, nieuwe vormen van samenwerking, balans tussen werk/studietijd en privé, samenwerking en autonomie aanmoedigen, … zijn daar nooit veraf.”

Positieve effecten
Enkele van UCLL’s contacten uit het middenveld lieten weten dat ze dit initiatief graag ondersteunen. Over de positieve effecten van ‘meer ruimte in de agenda’ zegt Brenda Deny van Femma: “Femma is ervan overtuigd dat productiviteit niet gerelateerd is aan ‘veel’ uren werken maar wél aan het maken van de juiste keuzes en het doen van de juiste dingen. Werknemers en studenten hebben er baat bij om kritisch naar hun werk en tijd te kijken, om goed na te denken wat ze willen bereiken. Je gaat bewuster om met je tijdsbesteding als je een dag niet werkt (of niet op de schoolbanken zit). Je denkt na over je organisatie en gaat uitpuren wat van belang is en wat niet.”

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans