25 leerlingen op talentenstage bij de provincie Vlaams-Brabant

Stefan Van de Weyer
7 maanden geleden
door Stefan Van de Weyer

25 leerlingen van GO! Campus Redingenhof uit Leuven liepen vandaag stage bij de provincie Vlaams-Brabant. De leerlingen kregen zo de kans om eens in een echt bedrijf rond te “snuffelen”. Ze ontdekten hun ondernemende kwaliteiten in een niet-schoolse omgeving en proefden van wat ‘leren op de werkvloer’ precies inhoudt.

De klemtoon van deze Vlajo Talentenstage lag niet op het klaarstomen van kinderen voor de arbeidsmarkt, maar wel op het ontdekken van kwaliteiten en het maken van sterke positieve keuzes. Werken op het Provinciehuis was plezierig en inspirerend voor de leerlingen die zo het bedrijf, hun eigen ondernemende talenten en deze van anderen beter leerden kennen. De 25 leerlingen hadden er ontzettend veel plezier in om samen met de medewerkers van de provincie Vlaams-Brabant op verschillende diensten de handen uit de mouwen te steken, klanten verder te helpen en hun talenten te bewijzen bij hun droomcoach. Gedeputeerde voor onderwijs Marc Florquin reikte na afloop aan alle jongeren een talentendiploma uit.

Dankzij de steun van de provincie Vlaams-Brabant organiseert Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo) in samenwerking met Vlaams-Brabantse bedrijven een talentenstage voor leerlingen van de 1e graad secundair onderwijs. De eerste talentenstage ging vandaag door bij de Provincie Vlaams-Brabant. Op dinsdag 29 mei lopen 172 leerlingen stage bij Delhaize Kessel-Lo, Delhaize Melsbroek, Delhaize Alsemberg, Unikamp Aarschot, WZC Twee Poorten Tienen, WZC Zonnesteen Zemst en Van Os-Sonnevelt in Londerzeel.

“Zo worden leerlingen uitgedaagd om buiten de school hun talenten in te zetten en kunnen ze aan den lijve ondervinden dat attitudes zoals stiptheid, netheid, initiatief nemen, leiding nemen, onder leiding kunnen werken, … niet enkel op school maar ook in het bedrijfsleven en het dagelijkse leven belangrijk zijn”, zegt Jurn Van den Meerssche, hoofdcoördinator basisonderwijs bij Vlajo en ontwikkelaar van de Vlajo Talentenstage. “Na een reeks voorbereidende lessen, hebben ze op basis van hun interesses en hun talenten gesolliciteerd voor een bepaalde functie bij de provincie Vlaams-Brabant. De directeur assisteren, meehelpen aan het onthaal, klanten te woord staan, de IT-manager assisteren, leuke activiteiten bedenken samen met de werknemers van de toeristische dienst,… al deze taken namen ze tijdens deze talentenstage op zich. Ze werden natuurlijk ook bijgestaan door het vaste personeel van de provincie Vlaams-Brabant”.

De provincie Vlaams-Brabant heeft niet geaarzeld om haar medewerking te verlenen aan dit project. “Dit project laat leerlingen stilstaan bij hun eigen talenten en vaardigheden, maar evenzeer bij hun werkpunten of groeipunten. Dit gebeurt bovendien in een echte werkomgeving waar droomcoaches hen met goede raad en eigen ervaringen bijstaan. En zo komt het belang van een positieve studiekeuze vanzelf in de schijnwerpers te staan doorheen deze talentenstages. Als gedeputeerde van onderwijs ben ik er rotsvast van overtuigd dat een positieve studiekeuze de hoeksteen is van een mooie schoolcarrière en zelfs de latere loopbaan. Met veel enthousiasme hebben we bijgevolg dit project, waarin scholen en bedrijven hun krachten bundelen, ondersteund”, besluit Marc Florquin, gedeputeerde voor onderwijs.

Wat is een Vlajo Talentenstage?

Vanaf de lagere school werkt Vlajo naast het stimuleren van ondernemingszin ook aan een positieve beeldvorming over bedrijven en wil het leerlingen inzicht geven in het belang van ondernemingen voor onze samenleving. Met een kant-en-klaar uitgewerkt lessenpakket gaan leerlingen in de klas aan de slag om op een interactieve manier te werken rond hun kwaliteiten. De leerlingen leren elkaar en zichzelf beter kennen. Per deelnemend bedrijf vinden leerlingen op het Vlajo kenniscentrum filmpjes van droomcoaches, werknemers met heel uiteenlopende functies en opleidingen, die over hun dagelijkse taken vertellen. Niet alleen vertellen ze over hun job, maar vooral ook over de kwaliteiten die nodig zijn om die job goed en met veel werkplezier te kunnen uitvoeren. Na het opstellen van een kwaliteitenkaart worden de leerlingen uitgedaagd om, rekening houdend met hun kwaliteiten, te kiezen voor een droomcoach waarmee ze zullen samenwerken. Gedurende één voormiddag trekken de leerlingen uiteindelijk naar een bedrijf, stellen zichzelf en hun kwaliteiten voor aan hun droomcoach en gaan samen aan de slag. Op het einde van de voormiddag worden de kwaliteiten door de droomcoach gevalideerd. Het gaat o.a. over leiding kunnen geven, onder leiding kunnen werken, openstaan voor kritiek, respect hebben voor materialen en de omgeving, leren uit fouten, doorzetting, initiatief nemen, verantwoordelijkheden opnemen… . De talentenstage is een win-win voor onderwijs en voor ondernemingen. Leerlingen staan stil bij het maken van succesvolle keuzes: een combinatie van kwaliteiten en interesse. Bovendien maken ze ook kennis met een onderneming. Droomcoaches worden op hun beurt uitgedaagd om te vertellen over hun sterktes en werken samen met jongeren die omwille van hun kwaliteiten voor hun job gekozen hebben, een voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Over de auteur

Stefan Van de Weyer

Stefan Van de Weyer