200 Vlaams-Brabantse leerlingen op talentenstage in bedrijven

Stefan Van de Weyer
5 maanden geleden
32 Views
door Stefan Van de Weyer

Met de zoektocht naar je eigen talenten kan je niet vroeg genoeg beginnen. Daarom organiseert Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo) met de steun van de provincie Vlaams-Brabant 8 talentenstages voor leerlingen uit de eerste graad secundair onderwijs. Deze talentenstages gaan door op vrijdag 25 mei bij de Provincie Vlaams-Brabant en op dinsdag 29 mei bij Delhaize Kessel-Lo, Delhaize Melsbroek, Delhaize Alsemberg, Unikamp Aarschot, WZC Vulpia Tienen, WZC Zonnesteen Zemst en Van Os-Sonnevelt Londerzeel.

Tweehonderd Vlaams-Brabantse leerlingen krijgen zo de kans om in een onderneming rond te “snuffelen” om later een betere studiekeuze te maken. Ze lopen een halve dag stage in het bedrijf, ontdekken hun ondernemende kwaliteiten in een niet-schoolse omgeving en proeven van wat ‘leren op de werkvloer’ precies inhoudt. De klemtoon ligt niet op het klaarstomen van kinderen voor de arbeidsmarkt, maar wel op het ontdekken van kwaliteiten en het maken van sterke positieve keuzes. Mee op stap gaan met de supermarktmanager, het vullen van de rekken, het onthalen van klanten, bewegingstherapie aan ouderen geven… al deze taken zullen ze tijdens de verschillende talentenstages op zich nemen.

Vlajo en de provincie Vlaams-Brabant wil leerlingen inzicht geven in het belang van ondernemingen voor onze samenleving. Met een kant-en-klaar uitgewerkt lessenpakket gaan leerlingen in de klas aan de slag om op een interactieve manier te werken rond hun kwaliteiten. De leerlingen leren elkaar en zichzelf beter kennen. Per deelnemend bedrijf vinden leerlingen op het Vlajo kenniscentrum filmpjes van droomcoaches, werknemers met heel uiteenlopende functies en opleidingen, die over hun dagelijkse taken vertellen. Niet alleen vertellen ze over hun job, maar vooral ook over de kwaliteiten die nodig zijn om die job goed en met veel werkplezier te kunnen uitvoeren. Na het opstellen van een kwaliteitenkaart worden de leerlingen uitgedaagd om, rekening houdend met hun kwaliteiten, te kiezen voor een droomcoach waarmee ze zullen samenwerken. Gedurende één voormiddag trekken de leerlingen uiteindelijk naar een bedrijf, stellen zichzelf en hun kwaliteiten voor aan hun droomcoach en gaan samen aan de slag. Op het einde van de voormiddag worden de kwaliteiten door de droomcoach gevalideerd. Het gaat o.a. over leiding kunnen geven, onder leiding kunnen werken, openstaan voor kritiek, respect hebben voor materialen en de omgeving, leren uit fouten, doorzetting, initiatief nemen, verantwoordelijkheden opnemen.

De talentenstage is een win-win voor onderwijs en voor ondernemingen. Leerlingen staan stil bij het maken van succesvolle keuzes: een combinatie van kwaliteiten en interesse. Bovendien maken ze ook kennis met een onderneming. Droomcoaches worden op hun beurt uitgedaagd om te vertellen over hun sterktes en werken samen met jongeren die omwille van hun kwaliteiten voor hun job gekozen hebben, een voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Over de auteur

Stefan Van de Weyer

Stefan Van de Weyer